The S. Kierkegaardian Moral Foundation for E. Phelps’ 『Mass Flourishing』
펠프스의 다수의 번영을 위한 키에르케고어의 도덕적 근거

 

I explore the idea of mass flourishing that Phelps seeks in Kierkegaard’s mysterious, unknown stage as an ethical growth of the self. The formation of the self and economic flourishing are closely related. The pursuit of economic flourishing and a noble life are modern values derived from human nature. I explore the idea of mass flourishing that Phelps seeks in Kierkegaard’s mysterious, unknown stage as an ethical growth of the self. The formation of the self and economic flourishing are closely related. The pursuit of economic flourishing and a noble life are modern values derived from human nature.
Kierkegaard explains Aristotle’s task, the actualization of possibility through overcoming existential anxiety. When people overcome anxiety, their potential transforms into moral behavior and paves the way for a flourishing life. Human anxiety is a life experience that occurs when possibility becomes actuality. According to Phelps, one’s original individuality is expressed in adventurous action and acceptance of friendly competition with others. Economic flourishing is individual moral appropriation of human capital. The dynamism of a noble and flourishing self that matches human nature will continue to appeal.
I explore the idea of mass flourishing that Phelps seeks in Kierkegaard’s mysterious, unknown stage as an ethical growth of the self. The formation of the self and economic flourishing are closely related. The pursuit of economic flourishing and a noble life are modern values derived from human nature.
Kierkegaard explains Aristotle’s task, the actualization of possibility through overcoming existential anxiety. When people overcome anxiety, their potential transforms into moral behavior and paves the way for a flourishing life. Human anxiety is a life experience that occurs when possibility becomes actuality. According to Phelps, one’s original individuality is expressed in adventurous action and acceptance of friendly competition with others. Economic flourishing is individual moral appropriation of human capital. The dynamism of a noble and flourishing self that matches human nature will continue to appeal.

키에르케고어(S. Kierkegaard)에서 인간 본성에 걸맞은 자아의 형성은 도덕적 성품으로 드러난다. 노벨 경제학상 펠프스(E. Phelps) 교수는 1800년대 이후 개인의 자아의식이 형성되고 표현되면서 경제적 번영을 가져왔다고 주장한다. 이들의 주장을 종합하면 현대 사회에서 자아의 형성과 표현은 도덕적 행동과 번영하는 삶을 함께 성취한다.
자아의 형성과 역동적 표현에는 불안이 동반된다. 사람은 유한과 무한, 필연과 자유, 순간과 영원이 모순적으로 종합되었기에 불안하다. 피하고 싶은 불안을 극복하면서 번영하는 삶이 성취된다. 키에르케고어는 삶에 깃든 불안을 통해 가능성을 현실로 만들어 갔다. 불안을 극복하는 신앙은 번영하는 생활을 통해 객관적으로 입증된다.
펠프스는 새로운 차원으로 나아가는 역동적 자아가 경제적 번영을 가져왔음을 유럽과 미국을 예로 들며 입증한다. 그는 경제적 번영과 내면의 만족이 이루어지는 ‘좋은 삶’(a good life)을 추구했다. 1800년대 이후 형성된 자아 의식은 소유권에 대한 의식을 형성했다. 삶의 새로 운 차원으로 나아가는 자아는 역동적 도전을 가능하게 했다. 번영하는 삶을 가능하게 하는 자아의 반복적 혁신은 그 호소력을 앞으로도 계속 발휘할 것이다.

고려대학교 철학연구소, 한남대학교 황종환

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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