Réhabilitation philosophique de la colère: pour une articulation inédite entre Galabru, Aristote et Spinoza
Philosophical Rehabilitation of Anger: Toward an Unprecedented Articulation between Galabru, Aristotle, and Spinoza
이 시대의 정동을 분노로 정의내릴 수 있는 역사적 분기점에서, 분노와 증오 개념은 자주 혼용되거나 지나치게 단순화되어 사용되고 있다. 또한 주류적 철학 전통에서 분노 개념은 그것이 가진 풍부함과 복합성이 간과된 채, 이를 질식시키고자 하는 경향 속에 주로 놓여 있다. 이러한 지배적 접근법과 다르게 이 논문은 분노의 긍정적이며 근원적 측면을 지워내지 않기 위한 철학적 탐구를 목적으로 한다. 이 논문은 첫 번째로 프랑스 현대 철학자인 소피 갈라브뤼가 자신의 저서인 『우리의 분노의 얼굴: 생동하며 필수적인 감정에 대한 철학』에서 전개한 분노의 전복적 측면-기존 사유의 틀에서 벗어나 자기 자신과의 관계는 물론 세계와의 관계에 대하여 스스로 사유하고자 하는 도전성-에 대해 면밀하게 탐색할 것이다. 두 번째로 아리스토텔레스의 『니코마코스 윤리학』을 통해 분노에 대한 개념적 지평을 탐구함으로써, 분노의 인지적 측면과 분노를 하나의 덕으로 접근하는 아리스토텔레스와 갈라브뤼의 교차하는 사유 경로에 대해 심도 깊게 분석할 것이다. 세 번째로 스피노자의 『윤리학』을 비판적으로 검토함으로써 분노를 슬픔이라는 수동적 정념의 계열에 그치지 않는 행위 역량이자 존재 역량의 강화로 재정의할 수 있는지에 대해 모색해 보고자 한다. 이 세 가지 단계를 통해서, 분노에 관한 철학의 가능성을 탐구함과 동시에 이를 정교하게 구축해 보고자 한다.
Faced with a turning point where the dominant affect of this era may well be defined as anger, the concept of anger is often conflated with hatred or reduced to simplistic interpretations. Within the mainstream philosophical tradition, anger has frequently been subjected to conceptual suffocation, its richness and complexity neglected or dismissed. In contrast to such prevailing tendencies, this article aims to undertake a philosophical inquiry that does not erase the affirmative and fundamental dimensions of anger. This paper first undertakes a close examination of the subversive dimension of anger as developed by the contemporary French philosopher Sophie Galabru in her work Le visage de nos colères: Philosophie d’une émotion vitale (The Face of Our Angers: A Philosophy of a Vital Emotion). Her book focuses on how anger gives rise to turbulence in the manner of thinking and in the formation of one’s relationship to oneself and world. Second, by deepening the understanding of Aristotle’s Nicomachean Ethics, this study explores the cognitive dimension of anger and its possible status as a virtue. This approach contributes to fostering the intersection between Aristotle’s conception of anger and that of Galabru. Third, this article conducts a critical analysis of Spinoza’s Ethics to redefine anger as an intensification of the power to act and to exist, rather than as a passive affect within the chain of sadness. Through these three strata of investigation, this study seeks to elaborate a subtle and nuanced philosophy of anger.
대한철학회
국립창원대학교 윤지영