難窩 吳繼洙의 학문과 강학 활동
A Study on the Academic and Lecture Activitiesof Nanwa(難窩) Oh Gye-su(吳繼洙)

 

19세기 중반 이후부터 근 1백여 년간 노사학파가 광주와 전남 지역을 중심으로 한 호남 유학을 주도할 수 있었던 것은 학파의 宗匠인 기정진의 학문적 성취 이외에 그의 강학 활동을 통해 배출된 6백여 명의 직전 제자가 스승의 강학 전통을 계승하여 강학 활동을 전개하여 학파의 지속은 물론, 외연 확대를 이루었기 때문이었다. 호남 지역에서 기정진의 학문을 계승하며 노사학파의 지속과 외연 확대에 기여한 대표적인 직전 제자는 奇宇萬(1846~1916)를 비롯하여 鄭義林(1845~1910) 등을 손꼽을 수 있다. 이들 이외에 李泰魯(1831~1885), 吳駿善(1851~1931), 高光善(1855~1934) 등도 자신의 근거지에서 강학 활동을 본격화하여 많은 문인을 배출하며 호남 지역 내에서 노사학파의 지속을 이끌었다.
본고에서 고찰하는 難窩 吳繼洙(1843~1915)도 나주 지역을 중심으로 지속적인 강학 활동을 전개하며 5백여 명을 상회하는 문인을 배출하며 학문적 영향력을 확대 강화하였다. 그는 20대 후반까지 나주오씨 가문 내에서 학문을 익히며 가학 전통을 계승하며 학문의 기초를 닦았고, 기정진 문하에 입문한 이후에는 기정진으로부터 학자로서의 방향을 지도받으며 노사학파 문인으로서의 정체성을 구축하였다. 특히 그는 기정진 문하에 입문하던 시기를 전후하여 지속해서 선대에 조성된 사회관계망을 통해 송시열 가문의 주요 인사와 교유를 진행하며 율곡의 학문에 대한 계승적 면모를 강화하며 자신의 학문적 입장을 구체화하였다, 본고에서는 오계수의 학문적 입장 형성과 관련하여 먼저 그의 가학 전통 및 이와 연계된 율곡 학맥 인사와의 교유 관계를 기반으로 그의 학문 형성 과정을 검토하고, 기정진 문하에서의 수학 과정을 통해 형성된 그의 학문관을 정리하여 리기심성론을 비롯한 그의 성리학적 입장을 살펴보고자 하였다. 그리고 중년 이후 펼친 실천적 면모를 정리하여 그의 지사적 면모를 확인하고, 노사학파 문인으로서 오계수의 정체성을 검토하였다. 아울러 그가 전개한 강학 활동을 정리하고, 그의 문하에서 배출된 문인의 규모와 체계, 그리고 문인들의 활동 등을 대체적으로 확인하여 이제까지 불충분하게 검토된 나주 지역을 중심으로 펼쳐진 노사학파 문인들의 활동 양상을 일부나마 제시하고자 하였다.

Since the mid-19th century, for about 100 years, the Nosa School(蘆沙學派) of Ki Jeong-jin(奇正鎭) led the Honam(湖南) Confucianism centered around the Gwangju(光州) and Jeonnam(全南) regions. One of the reasons why the Nosa School of Ki Jeong-jin was able to lead the Honam Confucianism was not only the academic achievements of the central figure of the school, but also his teaching activities. In addition, the 600 or so direct disciples who came from his school inherited the tradition of their teacher’s teaching and carried out teaching activities, which not only sustained the school but also expanded its scope. Representative direct disciples who inherited Ki Jeong-jin’s scholarship in the Honam region and contributed to the continuation and expansion of the No-sa school of thought include Ki Woo-man(奇宇萬, 1846~1916) and Jeong Ui-rim(鄭義林, 1845~1910). In addition to these, Lee Tae-ro(李泰魯, 1831~ 1885), Oh Jun-seon(吳駿善, 1851~1931), and Ko Gwang-seon(高光善, 1855~1934) also began full-scale teaching activities in their own bases, produced many writers, and led the continuation of the Nosa school of thought in the Honam region.
Nanwa(難窩) Oh Gye-su(吳繼洙, 1843~1915), who is examined in this paper, also expanded and strengthened his academic influence by continuously conducting academic activities centered around the Naju(羅州) region and producing over 500 scholars. He studied within the Naju Oh clan(羅州吳氏家門) until his late 20s, inheriting the family’s academic tradition and laying the foundation for his studies. After entering Nosa School, he received guidance as a scholar from Ki Jeong-jin and established his identity as a scholar of the Nosa School. In particular, around the time he entered Nosa school, he continued to interact with key figures in the Song Si-yeol(宋時烈) family through the social network established by his ancestors, strengthening his aspect of succession to Yulgok’s studies and concretizing his own academic position.
In this paper, with regard to the formation of Oh Gye-su’s academic position, I first examine the process of his academic formation based on his family’s academic tradition and his relationship with the Yulgok school of thought, and then organize his academic view formed through his studies under Ki Jeong-jin to examine his position, including the li-qi Theory. Then, I organize his practical activities after middle age to confirm his patriotic aspect and examine Oh Gye-su’s identity as a scholar of the Nosa school. In addition, I organize his teaching activities and generally confirm the scale and system of scholars produced by his students, as well as their activities, in order to present at least some of the aspects of the activities of the Nosa school scholars centered around the Naju region, which have been insufficiently examined so far.

범한철학회
군산대학교 박학래

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

Leave A Reply