『열자』의 도론
The Theory on Dao in Liezi
본 논문은 『열자』(列子)의 도론(道論)을 중국철학사의 맥락에서 고찰하였다. 『열자』는 만물의 근원으로서의 도(道)를 제시하였다. 만물의 근원으로서의 도는 만물을 생성하고 변화시키는 작용을 한다. 이러한 도 개념은 기본적으로 『노자』(老子)를 계승한 것이다. 다만 『노자』와 『열자』 사이에는 차이도 존재한다. 『열자』는 (1) 도가 제대로 작용하지 않는 경우가 있다고 보았고, (2) 도가 작용하는 구체적 과정을 태역(太易), 태초(太初), 태시(太始), 태소(太素), 역(易), 일(一), 칠(七), 구(九)의 개념을 활용해 설명하였다. (2)는 『역위』(易緯) 「건착도」(乾鑿度)의 입장을 수용한 것이다. 또한 『열자』는 자연 법칙으로서의 도와 인간 행위 준칙으로서의 도를 제시하였다. 『열자』는 자연 법칙의 핵심을 천지와 만물의 균형 유지와 순환으로 보았다. 이것이 자연 법칙으로서의 도이다. 이로부터 『열자』는 인간 행위 준칙으로서의 도를 도출하였다. 그것은 바로 부드러움을 유지하는 것이다. 이러한 도 개념은 기본적으로 『노자』를 계승한 것이다. 다만 『노자』와 『열자』 사이에는 차이도 존재한다. 『열자』는 천지와 만물의 균형 유지와 순환을 “극이반”(極而反)의 이치로 명시하였고, 자연 법칙으로서의 도로부터 인간 행위 준칙으로서의 도를 도출하는 것을 넘어 자연과 인간이 서로 영향을 주고받는다고 보았다. 이는 『황제사경』(黃帝四經) 속 입장을 수용한 것이다.
The present study examines the theory on dao 道 in Leizi 列子 on the perspective of the history of Chinese philosophy. Leizi presents dao as the origin of all creatures. Such dao functions as the force that generates and transforms all things. This concept of dao fundamentally inherits the ideas of Laozi 老子. However, there are also differences between Laozi and Liezi. Liezi (1) posits that there are instances where dao does not function properly, and (2) explains the specific process through which dao operates by employing the concepts of taiyi 太易, taichu 太初, taishi 太始, taisu 太素, yi 易, one 一, seven 七, and nine 九. The second point reflects the perspectives adopted from Yiwei 易緯, specifically chapter Qianzaodu 乾鑿度. Additionally, Liezi presents dao both as a natural law and as a guiding principle for human conduct. Liezi views the essence of natural law as maintaining the balance and circulation of heaven, earth, and all things. This constitutes dao as a natural law. From this foundation, Liezi derives dao as a guiding principle for human actions. This principle is specifically the maintenance of softness 柔. Such a concept of dao fundamentally inherits the ideas of Laozi. However, there are also significant differences between Laozi and Liezi. Liezi explicitly defines the balance and circulation of heaven, earth, and all things through the principle of jierfan (極而反, returning at the extreme). Furthermore, Liezi goes beyond deriving dao as a guiding principle for human actions from natural law, suggesting instead that nature and humanity mutually influence each other. This perspective reflects the adoption of ideas found in Huangdisijing 黃帝四經.
새한철학회
서울대학교 유용빈