세종대왕의 『칠정산(七政算)』 편찬, 『주역(周易)』 천문 사상의 구현
A Study on King Sejong’s Compilation of the Chiljeongsan (七政算) as the Embodiment of the Astronomical Thought of the Zhou Yi (周易)
역(易)은 천지에서 펼쳐지는 음양의 변화를 미루어서 향후에 벌어질 여러 사건⋅사고에 슬기롭게 대처하는 철학적 사유의 지침서이자 사상서이다. 그리고 역(曆)은 황도대 천체에서 벌어지는 주기적 변화를 수학적으로 계산해서 그것으로 농경 산업과 일상생활에 직접적으로 적용할 수 있는 실용서이다. 처음에 별개의 분야였던 역(易)과 역(曆)은, 천문역법의 큰 변화와 발전을 이루기 시작했던 전국시대에서 한대 사이에 역대전(易大傳)의 형성과 함께 그 양자가 결합되는 모습을 보인다. 역(曆)은 성왕(聖王)으로서의 중대한 일이었고, 역(易)은 성왕의 통치적 통찰의 소스였다.
성리학을 통치 이념으로 개국한 조선왕조에서 조선에 맞는 역(曆)을 만들어 내기 위한 세종대왕의 성왕으로서의 장구한 노고가 있었다. 거기에서 유학적 이상사회를 향한 통치 이념이 성왕의 치(治)에서 어떻게 작동하는지를 확인하였다. 성왕의 천문역법에 대한 관심과 실무적 이해는 성왕이 성왕다울 수 있는 필수적 요소이다. 『칠정산』 편찬은 유학적 성인 사상을 현실 안에서 실체적으로 구현한 일이었고, 왕도(王道)라고 하는 성군 사상의 실천이었다. 유학 사상과 역(易) 철학 안에서 세종은 ‘동국(東國) 최초의 진정한 성(聖)’이다.
The Yi (易) is a philosophical and ideological guidebook that, by extra- polating the transformations of yin and yang unfolding between Heaven and Earth, offers wisdom for prudently responding to future events and conditions. In contrast, the Li (曆)—that is, the calendrical system—calculates the cyclical movements of celestial bodies along the zodiac, serving as a practical manual for agriculture and daily life. Although originally distinct domains, the Yi (易) and the Li (曆) began to merge between the Warring States period and the Han dynasty, a development exemplified by the compilation of the Great Treatise (易大傳, encompassing the Ten Wings but excluding the hexagram and line statements of the Zhou Yi). For the sage-king, the Li (曆) was a matter of grave practical concern, while the Yi (易) served as a source of governing insight.
In the Joseon dynasty, founded upon Neo-Confucianism (Seongnihak, 性理學) as its governing ideology, King Sejong undertook sustained and profound efforts as a sage-king to establish a calendrical system suited to the needs of Joseon (Korea). Through these endeavors, it becomes evident how the Confucian ideal of a morally perfected society was enacted in the governance of a sage-king. A ruler’s deep interest in and practical grasp of astronomy and calendrical science was an essential hallmark of his sagehood. The compilation of Chiljeongsan (“Calculations of the Motions of the Seven Luminaries”) was both a concrete realization of the Neo-Confucian concept of the sage within statecraft and the practical embodiment of royal governance rooted in the Confucian ideal of wangdao (王道, the Way of the True King). Within the Confucian intellectual tradition and the cosmological philosophy of the Yi (易), King Sejong stands as the first true seong (聖, sage) in the history of Joseon.
동양철학연구회
건양대학교 예학교육연구원 서정화