『장자』에서 ‘畸人’ 은유와 존재의 전복 ― 장애와 자유의 철학 ―
The Metaphor of the “Deformed Person”(Qírén, 畸人) in Zhuangzi and the Subversion of Being: A Philosophy of Disability and Freedom
본 논문은 『장자』의 「덕충부(德充符)」와 「제물론(齊物論)」 등에 등장하는 ‘畸人(기인, 기형적 존재)’ 은유를 중심으로, 장자 철학이 체현하는 독자적 존재론과 윤리적 전복성(顚覆性)을 해명하고자 한다. ‘畸人’은 단순한 신체적 결함을 지닌 특이한 인물이 아니라, 도가(道家) 철학의 핵심인 무위(無爲)와 자연(自然)을 구현하는 존재로, 전통적인 인간상 및 정상성 담론에 대한 급진적 비판을 담고 있다. 장자는 畸人의 일화를 통해 유가적 수양의 규범성과 도덕적 이상을 해체하고, 사회적으로 규정된 인간의 역할, 능력, 기능 중심의 평가 기준 자체를 무화(無化)시키는 철학적 장치를 마련한다.
특히 장자 철학에서 畸人은 기존의 존재론적 위계 속에서 하위로 분류되던 장애적 신체를, 오히려 도(道)와의 가장 밀접한 접점으로 전환시킨다. 이때 신체적 결핍은 극복의 대상이 아니라 직관적 감응과 본성의 자연스러운 흐름을 드러내는 긍정적 조건이 된다. 畸人은 육체적 기능성과 효용성에서 벗어나면서도, 그 자체로 도의 실현을 가능하게 하는 실존적 표상으로 재구성된다. 장자의 무용(無用) 사유는 여기서 신체의 비정상성, 무위의 실천, 존재의 자유를 하나로 묶는 철학적 경로를 제시한다.
이와 같은 관점은 오늘날의 장애철학(disability studies), 포스트휴먼 이론, 레비나스(Emmanuel Levinas)의 타자 윤리, 푸코(Michel Foucault)의 신체 정치학 등 현대 철학과도 밀접하게 연결된다. 본 논문은 畸人 은유를 통해 기존의 인간 개념, 도덕적 이상, 사회적 정상성의 전제를 탈구축하고, 존재의 조건으로서 신체를 새롭게 사유하는 이론적 자원을 도출하고자 한다. 이를 통해 장자 철학은 윤리적 포용성과 존재론적 탈경계성에 기초한, 현대적 인간 이해의 전환 가능성을 제시한다.
This paper examines the metaphor of the Deformed Person(Qírén, 畸人) in Zhuangzi’s chapters “Dechongfu” and “Qiwulun,” focusing on how this figure subverts traditional Confucian ideals of normative personhood and morality. Rather than portraying physical deformity as a mark of deficiency, Zhuangzi transforms the Qírén into a philosophical symbol of Dao(道), embodying the Daoist principles of wuwei(non-action) and ziran(natural spontaneity). The Deformed Person is depicted not as a marginalized other, but as an existential exemplar who reveals a new ontological possibility beyond social utility, moral cultivation, and hierarchical valuation of bodies.
This reading challenges the instrumental view of the body and reinterprets physical “disability” as a site of intuitive resonance with the Dao. The Qírén’s bodily condition, far from being an obstacle, becomes a positive condition for self-cultivation through natural accord. In this sense, Zhuangzi’s philosophy reframes the disabled body not as something to be overcome, but as an authentic expression of existential freedom and ethical openness.
Moreover, the notion of wuyong(uselessness) in Zhuangzi functions as a critical philosophical tool that resists dominant discourses of functionality and normality. The paper connects these ideas with modern philosophical debates, including disability studies, posthuman theory, Levinas’s ethics of alterity, and Foucault’s biopolitics. Through this engagement, the study demonstrates that the metaphor of the Deformed Person opens up a radically inclusive and boundary-dissolving vision of being, positioning Zhuangzi’s thought as a valuable resource for contemporary ontology and ethics.
동양철학연구회
동국대학교 장부순