19세기 강필서 『제중감로(濟衆甘露)』와 묘련사(妙蓮社)
A Study on Jējung-gamno(濟衆甘露) of the Myoryeon(妙蓮) Spirit-Writing Altar in the 19th Century
근래 동아시아 강필 경전에 대한 연구가 전 세계 도교 학계에서 활발하게 진행되고 있다. 이들 연구는 중국과 홍콩 대만 및 화교 문화권의 강필단 연구에 한정된다. 본 연구의 목적은 19세기 묘련사(妙蓮社)의 강필서 『제중감로(濟衆甘露)』를 통해 한국 강필 경전에 대한 연구를 확장하는데 있다. 이 논문은 관세음보살 신앙에 기반한 염불결사 묘련사의 종교적 목적이 무엇인가를 고찰하고, 이후 등장하는 도교 삼성신앙(三聖信仰) 중심의 강필단 무상단(無相壇, 1877)과 어떤 연관성을 가지는가를 탐구하였다. 이를 위해 『제중감로』 내 강필 게송을 분석하고, 묘련사와 무상단의 공통적 핵심 참여자인 ‘유운(劉雲)’이 『제중감로』 안에서 어떤 역할을 하는지를 분석하였다. 구체적으로 묘련사의 종교적 서원(誓願)을 ‘묘련’과 ‘삼매’라는 용어를 기반으로 고찰하고, 묘련사와 무상단의 접점을 조망하였다. 이상의 연구는 19세기 묘련사에서 무상단으로 연결되는 조선 강필단의 한국적 전개의 특수성을 탐구하고, 조선의 강필 신앙이 갖는 역할이 무엇인가를 살필 수 있는 계기가 될 것이다.
Research on East Asian spirit-writing scriptures has been actively conducted within Daoist academic circles in China, Europe, and the United States. These studies primarily focus on the Three Sages Belief—Wenchang Dijun (文昌帝君), Fuyou Dijun (孚佑帝君), and Guansheng Dijun (關聖帝君)—as well as religious sects and spirit-writing scriptures. Spirit-writing sects in China were particularly active around the time of the publication of Daozang Jiyao (道藏集要, 1806) and again from the late 19th to early 20th centuries.
Notably, this East Asian spirit-writing movement is believed to have originated in 19th-century Joseon within Buddhist recitation societies composed mainly of yangban (兩班) and lay Buddhist technical experts, with the Myoryeon(妙蓮) altar serving as a notable example. The spirit-writing movement, which flourished in cities such as Beijing, Shanghai, and Hong Kong during the 19th century, also spread to Seoul. The Three Sages Belief-centered sectarian activities first took on an organized form within the Musangdan (無相壇) movement in the late 19th century, marking the emergence of the first institutionalized spirit-writing Daoist group in Korea. The spirit-writing scriptures published by Musangdan are expected to play a crucial role in elucidating the distinct characteristics of Korean spirit-writing beliefs.
This paper examines the characteristics of Musangdan by exploring the activities of the Myoryeon Altar (妙蓮社) prior to its full emergence, with a particular focus on Jejung Gamno (濟衆甘露, 1877), in which key figures such as Yoo Un (柳雲) participated from 1882 onward. Through this study, it investigates how the Avalokitesvara Bodhisattva (觀世音菩薩) belief society transformed into a spirit-writing Daoist community.
동양철학연구회
인천대학교 김윤경