화이트헤드의 지각론
Whitehead’s Theory of Perception
이 연구는 알프레드 노스 화이트헤드(A. N. Whitehead)의 주요 저작인 『과정과 실재』, 『상징 활동-그 의미와 효과』, 그리고 후기 저작인 『관념의 모험』에서 제시된 지각론을 관련된 논제들과 함께(특히 상징 활동 이론을 중심으로) 논의한다. 화이트헤드의 지각론은 전통 철학(고대와 근대철학)에서 주장되었던 지각론들과 차별화된 입장을 제시함으로써 철학사에 있어서 중대한 전환을 이뤘다. 화이트헤드의 지각론이 갖는 철학사적 전환을 특징짓는 내용은 일차적으로 지각이란 인간의 경험에만 국한되지 않고 모든 존재자들(적어도 인간을 포함한 고등 유기체들)의 경험에 공통으로 속하는 존재론적 요소라는 점과 그러한 존재자들의 경험을 이루는 공통적인 경험의 구성 요소로서의 지각에 관한 이론에서 기초적인 것은 의식적 경험일 수 없다는 점이다. 화이트헤드는 원초적인 지각인 인과적 효과성과 현시적 직접성이라는 순수한 지각들의 연관을 통하여 상징적 연관의 지각이 생겨난다는 점과 인간의 의식적 지각이란 발생적으로 볼 때 심층적이고 원초적인 광범한 토대에 해당하는 그러한 순수한 지각들에 의존하는 상징적 연관의 결과임을 설득력 있게 증명해주었다. 화이트헤드는 그러한 구별되는 종류의 지각들로부터 상징 활동의 발생을 해명하는 시도 속에서 자신의 독특한 명제 이론과 변환의 이론을 통해서 새로운 진리 이론을 제안한다. 결과적으로 우리는 화이트헤드의 지각론은 새로운 형이상학/철학적 우주론의 구축과 다르지 않다고 볼 수 있다.
This study discusses Alfred North Whitehead’s theory of perception as presented in his major works, Process and Reality, Symbolism: its Meaning and Effect, and his later work, Adventure of Ideas, in conjunction with related issues (with a particular focus on the theory of symbolic reference). Whitehead’s theory of perception represents a significant turning point in the history of philosophy by presenting a distinct position from the theories of perception proposed in traditional philosophy (ancient and modern philosophy). The philosophical shift in Whitehead’s theory of perception is characterized primarily by the idea that perception is not limited to human experience but is an ontological element common to all beings (at least higher organisms, including humans), and that conscious experience cannot be the basis of a theory of perception as a common element of the experiences of such beings. Whitehead convincingly demonstrated that symbolic references arise through the connection between pure perceptions, which are primary perceptions characterized by causal efficacy and presentational immediacy, and that human conscious perception is, from a genetic perspective, the result of symbolic references that depend on such pure perceptions, which constitute a deep and primary foundation. In his attempt to explain the emergence of symbolic reference from these distinct types of perceptions, Whitehead proposes a new theory of truth through his unique proposition theory and theory of transmutation. As a result, we can see that Whitehead’s theory of perception is no different from the construction of a new metaphysics/philosophical cosmology.
한국현상학회
한신대학교 이문교