‘몸’ 없는 인공지능: 인공지능의 한계와 가능성에 관한 현상학적 고찰
Bodiless AI: A Phenomenological Reflection on the Limits and Possibilities of Artificial Intelligence
최근 인공지능(AI)은 인간의 사고와 행동을 모방하는 방식으로 빠르게 발전하고 있으며, 특히 딥러닝 기술의 발전은 AI가 인간 수준의 문제 해결과 창의적 작업을 수행할 가능성을 열어주고 있다. 그러나 현상학적 관점에서 볼 때, AI는 본질적으로 인간과 다르며, 특히 ‘몸의 부재’라는 근본적인 한계를 지닌다. 본 논문은 허버트 드레이퍼스(Hubert L. Dreyfus)의 관점을 바탕으로 AI와 인간의 인식 방식의 본질적 차이를 분석한다. 드레이퍼스는 인간의 인지가 신체적 경험과 환경과의 상호작용 속에서 형성된다는 점에서 AI와 인간의 근본적인 차이를 강조한다. 다음으로 본 논문은 드레이퍼스의 논의뿐만 아니라 최근 현상학자들의 AI에 대한 분석을 검토함으로써, AI가 인간과 구별되는 존재론적 차이를 해명하고, 체화된 경험이 지능 형성에서 차지하는 역할을 조명한다. 마지막으로, AI가 인간을 대체하는 것이 아니라 협력하는 방향으로 발전해야 한다는 점을 강조하며, 현상학이 AI 연구에 이바지할 수 있는 철학적 역할을 모색한다.
Recent advancements in artificial intelligence (AI) have enabled it to mimic human cognition and behavior, mainly through deep learning technologies, which have expanded AI’s capacity for problem-solving and creative tasks at a human-like level. However, from a phenomenological perspective, AI fundamentally differs from human intelligence, especially due to its inherent limitation—the absence of embodiment. This paper examines the essential differences between AI and human cognition through the lens of Hubert L. Dreyfus’s critique. Dreyfus argues that human cognition is formed through embodied experience and environmental interaction, highlighting a fundamental distinction between AI and human intelligence. In addition to Dreyfus’s perspective, this paper explores recent phenomenological analyses of AI, elucidating its ontological distinction from human intelligence and the critical role of embodied experience in cognitive formation. Finally, the study emphasizes the need for AI to develop in a direction that complements rather than replaces human intelligence and examines the potential contributions of phenomenology to AI research.
한국현상학회
경희대학교 최우석