벤야민의 혁명적 지각론
Walter Benjamin’s Theory of Revolutionary Perception

 

이 글은 벤야민의 후기 지각론을 혁명의 관점에서 조명한다. 이를 통해 벤야민 지각론의 실천 철학적 성격을 규명하는 것이 이 글의 목표이다. 현대사회에서 지각은 분산되어 감각적 표면에 머무는 경향이 두드러진다. 벤야민은 그러한 지각을 ‘체험’(Erlebnis)으로 규정하고, 이를 전통적 지각 양식인 ‘경험’(Erfahrung)과 대비한다. 그에 따르면 체험은 개인, 파편, 순간, 충격 등의 특징을, 경험은 공동체, 종합, 연속, 교양 등의 특징을 지닌다. 체험은 대도시에 살며 수많은 자극에 둘러싸인 고립된 개인에게 지배적인 지각 양식이다. 반면에 현대사회에서 점차 사라지는 경험은 대대로 이어지는 기억과 깊이 연관된, 따라서 모종의 공동체에 뿌리를 둔 지각 양식이다. 벤야민은 19세기 문학가들을 분석하며 체험의 토대 위에서 새로운 경험의 가능성을 탐구했고, 그 결과를 ‘회상’(Eingedenken)으로 개념화한다. 벤야민이 이토록 새로운 지각의 가능성의 탐구에 집중했던 이유는 그것이 그가 구상한 혁명의 필수 조건이었기 때문이다. 이 글의 후반부에서는 그의 역사철학적 저술들에 대한 분석을 통해, 그 지각은 궁극적으로 인류 공동체의 기억, 특히 정치와 이성주의적 사회 체제에 의해 빈번히 억압되어 온 자유에 대한 오랜 갈망을 현재화하는 혁명적 잠재력을 품고 있음을 드러낼 것이다.

This paper examines Walter Benjamin’s late theory of perception with an emphasis on its revolutionary implications. Its primary goal is to elucidate the practical dimension of Benjamin’s theory of perception. In modern society, perception tends to become dispersed, remaining confined to sensory surfaces. Benjamin characterizes such perception as Erlebnis(isolated experience) and contrasts it with the traditional Erfahrung(long experience). According to Benjamin, Erlebnis is characterized by individual, fragment, moment, and shock, whereas Erfahrung is characterized by community, synthesis, continuity, and cultivation(Bildung). Erlebnis dominates the perceptual mode of isolated individuals living in metropolitan environments inundated with stimuli. Conversely, Erfahrung, increasingly disappearing in modern society, is a perceptual mode deeply connected to intergenerational memory and thus rooted in a form of community. Analyzing 19th century literary authors, Benjamin investigates the possibility of cultivating a new form of Erfahrung grounded in Erlebnis, and conceptualizes the mode of perception enabling this possibility as Eingedenken(remembrance). Benjamin’s intense focus on this new possibility of perception stemmed from its indispensable prerequisite for the revolutionary project he envisioned. In the latter part of this paper, an analysis of Benjamin’s philosophical-historical writings, especially The Arcades Project, demonstrates that this perceptual mode ultimately contains revolutionary potential by actualizing the memory of humanity, particularly a long-standing aspiration for freedom frequently suppressed by barbaric politics and rationalistic social systems.

한국미학회
서울대학교 강재연

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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