이언적 시문학의 사상적 배경과 “무성(無聲)”의 의미
The ideological background of Yi, Eon-Jeok(李彦迪)`s poetry and the meaning of “no sound”
이언적은 도학적 보편 원리가 만물에 편재함과, 만물을 주재함을 강조했다. 또 생활 전반에서 도학의 실천을 강조했는데, 이는 곧 삶의 모든 순간에 도학적으로 성실해야 함을 의미한다. 시문학에서도 도학적 원리 실천을 강조했으니, 학자는 수양에 집중해야 하며 시는 충실해진 내면으로부터 저절로 드러나야 한다는 것이다. 그러나 시문학 자체를 부정하지는 않았으니, 시문학이 성정 수양이라는 목적에서 벗어나지 않는다면 문제가 되지 않는다고 생각했다. 이언적은 이런 생각을 바탕으로 시들을 남겼는데, 이 중 특히 ‘무성’과 관련된 도학시가 다수 있다. 이는 보편적이고 완전한 근원을 표현하기 힘든 언어의 한계를 인식하고 ‘무성’으로 이를 넘어선 것이니, ‘무위’와 관련한 도연명 등의 입장과 공통된 부분이다. 그러나 도연명 등의 무위가 보편성과 완전함을 적극적으로 드러내려는, 지극한 인위로서의 무위였다면, 이언적의 무위란 내면으로부터 ‘자연스럽게’ 드러난다는 뜻이며, 이 과정에서 본질적 원리를 완전하고 보편적인 ‘무성’으로 드러낸다는 소극적인 무위였다는 차이가 있다.
Yi, Eon-jeok emphasized that the universal principles of Dohak[道學] are omnipresent and preside over all things. He also emphasized the practice of Dohak in all aspects of life, which means that one must be sincere from Dohak`s perspective in all moments of life. So he also emphasized the practice of Dohak`s principles in poetry, which means that scholars should focus on self-cultivation[修養] and poetry should naturally emerge from a constant inner self. However, he did not deny poetry itself, saying that there is no problem as long as poetry does not deviate from the purpose of self-cultivating one’s original nature. Yi left behind poems based on these thoughts. And among them, there are many Dohak`s poems related to ‘no sound[無聲]’ in particular. This is because he recognized the limitations of language in expressing universal and complete essence and overcame that with ‘no sound’, which is a common point with the position of Tao Yuanming(陶淵明) and other Taoists regarding ‘Inaction[無爲].’ However, while the inaction of Tao and others was an ‘extremely artificial[人爲] inaction’ that actively sought to reveal universality and perfection, the inaction of Yi meant something that was revealed naturally from one`s inside, and in this process, it was a ‘passive inaction’ that revealed the essential principle by a complete and universal ‘no sound.’
한국미학회
서울대학교 계영경