1760~70년대 칸트의 형이상학에서 인격의 문제 – 형이상학 강의를 중심으로 –
The Problem of Person in Kant’s Metaphysics of the 1760s and 1770s – Focusing on Lectures on Metaphysics –
이 글의 목적은 1760~70년대 칸트의 형이상학적 논의에서 인격의 문제를 검토하는 것이다. 이러한 연구가 요청되는 이유는, 1760년대 이후로 칸트가 ‘자유’를 중심으로 인격을 탐구하기 시작했고 이러한 탐구가 1781년, 『순수이성비판』 이후 인격에 관한 논의로 전개되었기 때문이다. 자명하다는 듯이 제시하는 ‘이성의 이론적 사용에서의 한계와 실천적 사용에서의 새로운 가능성’이라는 칸트의 주장을 제대로 이해하기 위해서, 우리는 ‘자유를 중심으로 인격을 탐구한다는 것이 형이상학적으로 어떤 의미가 있는가?’라는 질문을 검토할 수밖에 없다.
이 연구를 위해서는 비판 이전 시기의 헤르더(Johann Gottfried Herder, 1744~1803)가 남긴 1760년대의 『헤르더의 형이상학 강의 필기록』(Metaphysik Herder)과 푈리츠(Karl Heinrich Ludwig Pölitz, 1772~1838)가 남긴 『푈리츠의 형이상학 강의 필기록』(Immanuel Kant’s Vorlesungen über die Metaphysik)에서 인격에 관한 논의를 발전사적으로 검토할 필요가 있다. 1760년대에는 독일 강단 형이상학의 영향 아래, 영혼과 육체의 결합체로서 인격과 사후 불멸성의 근거로 자기 동일성의 의식을 다루었다면, 1770년 중반, 비판 철학의 형성기에는 한편으로 자기 동일성의 의식으로서 영혼론적 인격성과 자유와 책임 의식으로서 실천적 인격성을 구분하고, 다른 한편으로 인간 자유의 층위를 세분화하며 이는 감성계와 지성계의 구분 문제와 이어진다. 이러한 여러 논의들은 1780년대 이후 ‘자율성을 지닌 도덕적 인격’을 예비한다.
This paper examines the issue of person in Kant’s metaphysical discussions from the 1760s and 1770s. Kant began to explore the person with a focus on “freedom” after the 1760s. This exploration developed into a discussion of person after the Critique of Pure Reason in 1781. Kant unambiguously stated that there are limits to the theoretical use of reason and new possibilities in its practical use. To properly understand this claim, I asked, “What is the metaphysical significance of exploring the person with freedom at its center?” I will answer this question.
I will inquire the Metaphysik Herder from the 1760s and the Immanuel Kant’s Vorlesungen über die Metaphysik from the 1770s. The former was written by Johann Gottfried Herder (1744-1803) and represents the pre-critical period. The latter was written by Karl Heinrich Ludwig Pölitz (1772-1838). In the 1760s, Kant’s metaphysics was influenced by classical German metaphysics and addressed the consciousness of self-identity as the basis for the unity of the soul and body, as well as for the immortality of the soul after death. By the mid-1770s, during the formative period of critical philosophy, Kant’s metaphysics: 1. Differentiated between psychological personality as the consciousness of self-identity and practical personality as the awareness of freedom and responsibility. 2. Further subdivided the levels of human freedom, a distinction tied to the differentiation between the sensible and intelligible realms. These discussions foreshadow Kant’s concept of the “autonomous moral person” in the metaphysics of morals developed after the 1780s.
새한철학회
전남대학교 추교준