후설의 초월론적 관념론과 실재론의 문제
Husserl’s Transcendental Idealism and the Problem of Realism

 

관념론과 실재론의 대립은 인식과 존재의 관계와 관련한 철학사의 오래된 대립이다. 그러나 후설의 초월론적 관념론은 단순히 실재론에 대립적인 입장으로만 이해되어서는 안 된다. 관념론과 실재론은 폭넓은 스펙트럼을 내포한 말인데, 후설의 초월론적 관념론은 형이상학적 실재론이나 소박 실재론과는 분명 대립적인 입장이지만, 전통적인 주관적 관념론과는 철저히 구별되어야 하는 입장으로서 오히려 완화된 형태의 실재론으로 이해될 수 있기 때문이다. 후설의 초월론적 관념론에서 초월론적 주관에 의해 구성된 노에마는 초월론적 주관의 구성의 산물이라는 점에서 관념성을 지니지만, 주관적 의식으로 환원될 수 없고, 서로 다른 작용 속에서 되풀이 지향될 수 있는 자기 동일성을 지니며, 상호주관적으로 인식 가능하다는 점에서 실재성을 지닌다. 노에마는 감각 소여에 파악 작용이 가해져서 구성되는 것으로서 비-자아적인 질료적 계기를 포함하고 있다. 그런 점에서 노에마는 순전한 의미로 이해되어서는 안 되고, 실재성을 지닌 ‘의미로 물든 존재’로 이해되어야 한다. 노에마를 이렇게 이해할 때, 우리는 초월론적 주관이 인식하고 경험하는 구성의 산물을 우리에게 경험되는 한에서의 실재라고 부를 수 있음을 알게 되고, 후설의 초월론적 관념론이 실재론의 한 형태로 이해될 수 있음을 알게 된다.

The conflict between idealism and realism constitutes one of the oldest disputes in the history of philosophy, centering on the relation between cognition and being. Yet Husserl’s transcendental idealism cannot be reduced to a mere counter-position to realism. Since both “idealism” and “realism” encompass a broad spectrum of positions, Husserl’s transcendental idealism should be seen as explicitly opposed to metaphysical realism or naïve realism, while at the same time rigorously distinguished from traditional forms of subjective idealism. In this sense, it may more properly be understood as a moderated or qualified form of realism.
Within Husserl’s transcendental idealism, the noema—constituted by the transcendental subject—bears an ideal character insofar as it is the product of transcendental constitution. However, it cannot be collapsed into mere subjective consciousness. Rather, the noema possesses self-identity through its repeatable intendability across different acts, and it is accessible in intersubjective cognition. It is constituted through an act of apprehension imposed upon sensory givenness, thereby incorporating non-egoic, material moments. Thus, the noema should not be conceived as pure meaning alone but as a being imbued with reality—an entity suffused with meaning. Understood in this way, the constituted products of transcendental subjectivity can be called reality, insofar as they are given to us in experience. This clarifies why Husserl’s transcendental idealism may legitimately be regarded as a form of realism.

한국현상학회
서울대학교 박지영

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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