화엄경의 문학성 연구 – 문학적 갈래로 본 『화엄경』의 12분교 연구 –
A Study on the Literary Aspects of the Avataṃsaka Sūtra -Analyzing the Twelve Divisions of the Avataṃsaka Sūtra from a Literary Genre Perspective
이 글은 「화엄경의 문학성 연구 -문학적 갈래로 본 『화엄경』의 12분교 연구-」를 원전인 『화엄경』과 화엄주석서들을 중심으로 분석한 논문이다.
불교경전의 문학적 갈래는 모두 십이분교로 구성되어 있고, 그 종류로는 수다라 · 기야 · 가타 · 수기 · 우타나 · 인연 · 비유 · 본사 · 본생 · 방광 · 미증유법 · 논의가 있다. 이것은 문학의 갈래에서 언급한 서사, 시, 극 등의 세 가지 주요 범주를 모두 포함하고 있다. 특히 큰 틀에서는 본 연구의 주 텍스트인 『화엄경』은 12가지 중 ‘방광’에 해당한다고 하겠다. 그러나 엄밀하게 『화엄경』의 경문을 분석해보았을 때, 방광뿐만 아니라 12분교의 갈래특성을 모두 가지고 있다는 것이 확인된다. 그리고 이러한 분석을 통해 알 수 있는 것은 화엄대경 속에 표현된 12분교의 근본목적은 제불보살들의 수승한 보살행을 ‘보현행’인 대자대비(大慈大悲)에 두고 있다는 것이다. 또한 『화엄경』은 상근기의 불보살들이 미래의 중생들을 위해 수없는 보살만행으로 보현행을 이루고, 법계에 들어가는 장면을 12분교라는 문학적 형식으로 표현하고 있다. 따라서 본 연구를 통해 화엄대경에는 첫 품「세주묘엄품」부터 「입법계품」에 걸쳐 골고루 문학형식인 12분교가 스며있다는 것이 각 품의 설주보살과 청자 보살들의 입을 통해 확인된다. 결국 12분교는 세간의 일체 모든 유정들이 보살행을 실천하여 궁극에 모두가 일불승(一佛乘)에 들어가기 위한 화엄수행의 방편으로 활용되었다는 것을 알 수 있다.
This paper analyzes “A Study on the Literary Aspects of the Avataṃsaka Sūtra – Analyzing the Twelve Divisions of the Avataṃsaka Sūtra from a Literary Genre Perspective” by examining the original text of the Avataṃsaka Sūtra and its commentaries.
The literary genres of Buddhist scriptures are classified into twelve categories, known as the Twelve Divisions of the Canon (十二分教). These divisions include Sūtra (修多羅, Sūtra), Geya (祇夜, Geya), Gāthā (伽陀, Gāthā), Vyākaraṇa (授記, Vyākaraṇa), Udāna (優陀那, Udāna), Nidāna (因緣, Nidāna), Avadāna (譬喩, Avadāna), Itivṛttaka (本事, Itivṛttaka), Jātaka (本生, Jātaka), Vaipulya (方廣, Vaipulya), Adbhutadharma (未曾有法, Adbhutadharma), and Upadeśa (論議, Upadeśa). These classifications encompass the three major literary categories of narrative, poetry, and drama, as traditionally defined in literary studies.
In a broad sense, the primary text of this study, the Avataṃsaka Sūtra, falls under the Vaipulya (方廣, Expansive Teachings) category. However, upon a detailed analysis of the scripture, it becomes evident that the Avataṃsaka Sūtra exhibits characteristics of all twelve divisions rather than being confined solely to Vaipulya.
Through this analysis, it can be understood that the fundamental purpose of the Twelve Divisions, as expressed within the Avataṃsaka Sūtra, is to manifest the sublime bodhisattva practices of all Buddhas and bodhisattvas, particularly focusing on Samantabhadra’s (普賢行) path of boundless compassion and great loving-kindness (大慈大悲). Moreover, the Avataṃsaka Sūtra portrays the advanced bodhisattvas guiding future sentient beings through countless bodhisattva practices, ultimately leading them to enter the Dharma realm (Dharmadhātu), using the Twelve Divisions as a literary medium to express this process.
Therefore, this study confirms that from the first chapter, “The Wondrous Adornment of the World Rulers” (世主妙嚴品), to the final chapter, “Entering the Dharma Realm” (入法界品), the literary forms of the Twelve Divisions are intricately interwoven throughout the scripture. This is revealed through the dialogues between the expounding bodhisattvas and the listening bodhisattvas in each section.
Ultimately, the Twelve Divisions served as a skillful means (方便) within the Avataṃsaka practice, enabling all sentient beings in the mundane world to engage in the bodhisattva path and eventually enter the One Buddha Vehicle (一佛乘, Ekayāna).
새한철학회
부산대학교 한국민족문화연구소 강기선