폭력의 위기와 그 대응 – 한강 소설의 폭력론 –
Crisis of violence and its response – Theory of violence in Han Kang’s novels –
한강 소설은 폭력으로 야기된 위기 상황에 대한 비판이자 그에 대한 대응이다. 이는 폭력으로 야기된 위기로부터 고립된 인물의 증언을 통해 이루어진다. 폭력은 항상 편재하기에 위기는 갑자기 생겨난 것이 아니라 계속 존재한다. 폭력은 인간을 한낱 살아있는 자로 드러내면서 자신을 과시한다. 한강이 보여주는 이러한 폭력의 작동방식을 이해하기 위해 우리는 벤야민의 폭력론을 참조해야 한다. 벤야민은 신화적 폭력이 목숨을 담보로 인간을 자유롭게 하는 것처럼 보이지만, 이를 통해 결국 자신의 지배를 과시한다고 규정한다. 인간이 자유롭게 행위하면 할수록, 폭력은 더욱더 자신의 힘을 과시한다. 폭력은 인간이 단순한 생존기계로 살아가게 하며, 한강은 벤야민과 같이 이를 위기로 진단해야 할 것을 보여준다. 벤야민은 이 폭력을 중지하는 방법으로 신적인 폭력, 즉 혁명적인 폭력을 주장한다. 이에 반해 한강은 폭력의 위기로부터 단순히 “고깃덩어리”가 된 개인에게 장례식을 치르고, 그의 고유 이름을 불러주며, 그의 삶의 이야기를 들려준다. 이를 통해 한강은 폭력으로부터 야기된 위기가 진정한 위기이며, 이는 인간의 본질적인 가치를 회복시켜야만 비로소 해결할 수 있다고 주장한다.
Han Kang’s novel is a criticism of and response to the crisis caused by violence. This is achieved through the testimony of a person isolated from the crisis caused by violence. Because violence is always omnipresent, crises do not arise suddenly but continue to exist. Violence shows off itself by exposing humans as mere living beings. To understand how this violence shown by Han River works, we must refer to Benjamin’s theory of violence. Benjamin stipulates that although mythical violence appears to free humans at the risk of their lives, it ultimately shows off its dominance. The more freely humans act, the more violence demonstrates its power. Violence causes humans to live as simple survival machines, and Han Kang, like Benjamin, shows that this should be diagnosed as a crisis. Benjamin argues for divine violence, that is, revolutionary violence, as a way to stop this violence. In contrast, Han Kang holds a funeral for an individual who became a mere “piece of meat” from the crisis of violence, calls him or her by his or her proper name, and tells his or her life story. Through this, Han Kang argues that the crisis caused by violence is a true crisis and that it can only be resolved by restoring essential human values.
새한철학회
부산대학교 조창오