칸트의 덕에 대한 강함 모델
Kant’s Strength Model of Virtue
칸트는 내면의 적에 저항하는 투쟁에서 발휘되는 용기 내지 힘으로서의 강함으로 덕을 정의하는, 스토아철학의 덕에 대한 강함 모델을 계승한다. 그러나 칸트는 스토아주의자들이 덕의 적을 경향성으로 오인했다고 지적하면서 도덕법칙보다 자기사랑의 원리를 우위에 두는 준칙을 세우려는 악으로의 성벽이 바로 덕의 적이라고 주장한다. 또한 칸트는 부패하지 않은 의지를 전제하는 스토아주의자들과 달리 악으로의 성벽으로 인한 의지의 부패성을 인정하고 의지의 자유는 법칙의 인식차원이 아니라 법칙을 준칙으로 채용하는 실행차원에 있다고 주장한다. 칸트가 덕에 대한 강함 모델을 채택하는 이유에는 인간 본성에 대한 이해가 작용한다. 특히 악으로의 성벽의 근절불가능성에 따라 칸트는 덕의 실행적 차원의 어려움을 심각하게 인식하고 덕을 위해 요구되는 자치의 실행적 권위가 도덕감정에 있다고 주장한다. 그리하여 칸트의 덕개념은 의지규정의 객관적 측면뿐만 아니라 주관적 측면에도 관심을 기울이고 객관적 차원에서 작용하는 이성과 함께 주관적 차원에서 작용하는 도덕감정을 포괄한다. 이러한 특징에 따라 칸트의 강함 모델은, 이성과 욕구가 싸우고 이성이 행위를 결정한다고 보는 전투 모델을 내포한 스토아철학의 강함 모델과 달리, 이성과 욕구가 각각 자신의 역할을 하면서 이성의 주도 하에 적절히 통합되는 위계적 통합 모델을 추구한다. 이로써 칸트의 덕에 대한 강함 모델은 덕의 획득과 유덕한 사람의 차원에서 그리고 도덕적 삶과 행복의 차원에서 스토아철학의 강함 모델의 인간적이고 현실적인 대안으로 평가될 수 있다.
Kant inherits the Stoics’ strength model of virtue, which defines virtue as strength, namely the courage or power exercised in the struggle against an inner enemy. However, Kant points out that the Stoics mistook the enemy of virtue for inclinations, and he argues that the enemy of virtue is the propensity to evil, which seeks to establish maxims that privileges the principle of self-love over the moral law. Unlike the Stoics, who presuppose an uncorrupted will, Kant acknowledges the corruptibility of the will due to the propensity to evil and argues that freedom of the will lies not in the cognition of a law but in the practice of adopting the law as maxim. Kant’s understanding of human nature is largely responsible for his adoption of a strength model of virtue. In particular, in light of the impossibility of eradicating the propensity to evil, Kant recognizes the difficulty of the practical dimension of virtue and argues that the executive authority of the autocracy required for virtue lies in moral feelings. Thus, Kant’s conception of virtue is concerned not only with the objective but also the subjective aspects of the will, and encompasses moral feelings operating at the subjective level alongside reason operating at the objective level. According to these characteristics, the Stoics’ strength model of virtue corresponds to a battle model in which reason and desire fight and reason determines behavior, while Kant’s strength model pursues a hierarchical incorporation model in which reason and desire play their roles and are properly integrated under the control of reason. Kant’s strength model of virtue, which pursues a hierarchical incorporation model, can be evaluated as a humane and realistic alternative to the Stoics’ strength model at the level of the acquisition of virtue and the virtuous person and also at the level of the moral life and happiness.
새한철학회
전남대학교 노영란