초기 피히테의 이론적 지식학과 하이데거의 기초존재론에서 주관성의 통일 – 칸트의 상상력 이론과의 연관 속에서 –
The Unity of Subjectivity in Theoretical Knowledge-theory of the Early Fichte and Heidegger’s Fundamental Ontology – In Relation to Kant’s Theory of Imagination –
본 논문은 근대 이래로 전개된 주관성 철학에서 하나의 중요한 과제인 주관성의 통일에 대한 문제를 다룬다. 칸트는 『순수이성비판』의 초판에서 인식능력 삼원론을 전개하고 상상력을 자립적 매개자로 간주하지만, 재판에선 본래의 능력 이원론을 전개하며 상상력을 주관의 자기촉발의 활동으로 규정하고 이 자기촉발을 수행하는 지성에 귀속시킨다. 초기 피히테는 그의 이론적 지식학에서 칸트의 능력 다원론을 극복하기 위해 칸트의 상상력 개념을 감성과 지성의 공통 뿌리라는 의미로 해석한다. 이론적 자기의식의 관념론적 역사에서 감성과 지성 등과 같은 여러 상이한 표상능력들과 작용들은 상상력의 특별한 규정들로서 이 상상력에서 발생적으로 도출된다. 따라서 상상력은 이론적 자기의식의 역사의 출발점을 이루면서, 객관의식과 자기의식을 가능하게 하는 유한한 이론적 자아의 근본능력이자 통일적 중심이 된다. 상상력 없이는 이론적 주관성의 통일, 나아가서 주관성 일반의 통일은 불가능하다. 초기 하이데거는 존재론적 칸트 해석에서 한편으로 피히테처럼 상상력의 뿌리 의미를 견지하여 주관성의 통일을 추구하면서, 다른 한편으로 피히테는 상상력을 포함한 이론적 자아가 예속된 복합적인 실천적 자아를 본래적 자아로 여기지만, 그는 상상력을 유한한 본래적 자아로 이해한다. 나아가서 그는 상상력을 자기촉발로 해석한다. 그는 자기촉발은 시간 자체, 곧 자발적으로 활동하는 시간화, 인식하는 자아에겐 현재화라는 것을 보여줌으로써 주관성의 통일적 구조를 시간성의 차원에서 체계화한다. 그에겐 자아는 본래 상상력이자 순수한 자기촉발이며 근원적으로 시간 자체인 것이다.
This article deals with the problem of the unity of subjectivity as an important task since modern philosophy. In the first edition of Kant’s Critique of Pure Reason is the imagination an independent capacity as an intermediary between sensibility and understanding. But in second edition is it an act of self-affection under proper premise of capacity-dualism and belongs to understanding. The early Fichte interprets in his knowledge-theory Kant’s concept of imagination as a common root between sensibility and understanding in oder to overcome Kant’s capacity-pluralism. It is a basic capacity and center of theoretical ego. Without it is there no unity of subjectivity. The early Heidegger accepts in his fundamental ontology the imagination in sense of root and pursues the unity of subjectivity. Fichte determines a complex practical ego, to which theoretical ego including imagination belongs, as essential ego, but Heidegger understands imagination as essential finite ego. He interprets this imagination as self-affection, namely time itself.
새한철학회
조선대학교 김정주