중봉 조헌 시의 항심(恒心)적 이해
An Interpretation of Constancy of Mind (恒心) in the Poetry of Jungbong Jo Heon
본 논문은 조선 중기의 문인이자 의병장인 중봉 조헌(重峯 趙憲, 1544-1592)의 시문학을 맹자의 항심(恒心) 개념을 중심으로 분석하였다. 그의 문학이 단순한 충절의 표현을 넘어 도덕적 신념과 윤리적 실천을 담고 있음을 탐색하였다.
지금까지의 선행연구가 조헌의 의병 활동과 충절에 초점을 맞춘 데 반해 본 논문에서는 항심의 개념을 군주적 항심, 군자적 항심, 개인적 항심으로 설명하고 이를 통해 조헌의 시문학에서 개인의 항심이자 군자의 항심에서 발현되는 도덕적 원칙과 가치관의 지속성을 조명하였다.
특히 조헌의 시문학은 가난과 현실적 고난 속에서도 도덕적 신념을 견지하는 모습을 담고 있으며 자연 속에서의 자족적 삶을 드러냈다. 이는 부귀에 흔들리지 않는 청빈한 태도를 말해주는 것이다. 즉 사사로운 안위보다는 충절과 의리의 실천 등을 통해 유가적 가치관과 군자의 항심을 형상화한 것으로 이해하였다.
이러한 시적 요소들이 맹자의 항심 개념과 어떻게 연계되는지를 면밀하게 살펴보았으며, 이는 조헌의 문학이 개인의 윤리적 실천을 넘어 사회적 책임과 국가적 역할과도 밀접하게 연관되어 있음을 확인하였다.
결론적으로 조헌의 시문학을 항심의 관점에서 재해석함으로써 그의 문학이 단순한 시대적 기록이 아니라 보편적 도덕성과 신념의 상징으로 평가될 수 있는 계기가 될 것이다.
This study examines the poetry of Jo-Heon (重峯 趙憲, 1544–1592), a distinguished scholar and military leader of mid-Joseon, through the conceptual framework of Mengzi’s Hangsim (恒心). It explores how his literary works transcend mere expressions of loyalty and instead embody a profound commitment to moral conviction and ethical practice.
While prior studies have focused on Jo Heon’s role in the righteous army and his patriotism, this study examines Hangsim (恒心) through three dimensions: the sovereign’s, the nobleman’s, and the individual’s. It explores how his poetry embodies the enduring continuity of moral principles and ethical values in both personal and nobleman’s Hangsim..
Jo Heon’s poetry reflects his unwavering moral conviction amid hardship, depicting a self-sufficient life in harmony with nature. Rejecting material wealth, his works embody Confucian ideals of loyalty and righteousness, poetically manifesting the nobleman’s Hangsim (恒心)..
This study closely examines how these poetic elements align with Mengzi’s concept of Hangsim (恒心), demonstrating that Jo-Heon’s literary works extend beyond personal ethical practice to encompass a profound sense of social responsibility and national duty.
By reinterpreting Jo-Heon’s poetry through the lens of Hangsim (恒心), his literary works can be recognized not merely as historical records of their time but as enduring symbols of universal moral integrity and unwavering conviction.
새한철학회
성균관대학교 황다경