죽백『오행』의 성(聖)과 군자론의 정치철학
Sheng(聖) in the Wuheng(五行) chapter of the Mawangdui Silk Manuscripts and the Guodian Bamboo Manuscripts, and the Political Philosophy of the Junzi Theory
본고는 죽백『오행』편의 ‘오행’의 덕목들이 『맹자』의 ‘사덕설’의 덕목과 거의 일치하는데, “왜 하필 ‘성(聖)’을 추가하고 강조하게 되었을까?”라는 문제의식에서 출발하여, 군자론의 정치철학적 관점에서 해명하고자 하였다. 먼저 성(聖)은 선천적이고 형이상학적인 도덕지각능력에 해당하며, 오행의 각 덕목들과 덕을 완성하는 전제조건, 근본요소, 선결조건으로서의 역할을 한다는 것이다. 그러나 죽간『오행』은 공·맹·순과 마찬가지로 성을 인·의·예·지를 종합한 덕목으로 간주하는 반면, 백서『오행』은 종합적 덕목의 지위를 인정하지 않음으로써 성의 위상을 하향조정했다. 이에 죽간『오행』의 이상적 인간상은 군자이자 성인에 해당하는 반면, 백서『오행』의 경우에는 군자만 해당하게 된다.
죽간『오행』의 군자론은 군자계급의 정치적 정당성 확보와 군신공치의 당위성을 보장하기 위한 것이며, 그 궁극적 기준을 성(聖)에 두었다. 즉 지각능력에 따라 통치자와 피통치자를 구분하려고 한 것이다. 하지만 백서『오행』에 이르러 성(聖)의 위상이 하향조정 된 데에는 2가지 의도가 있는 것 같다. 첫째는 인‧의를 최고 가치로 내세우기 위해서이다. 둘째는 군신공치에 바탕을 두는 유가식의 중앙집권제를 지향하고자 하는 목적의식이 있기 때문이다.
This paper begins with the question, “Why was the virtue of ‘Sheng’(聖) added and particularly emphasized in the Wuheng(五行) chapter of the Mawangdui Silk Manuscripts and the Guodian Bamboo Manuscripts, given that its listed virtues closely align with the ‘four cardinal virtues’ (四德) found in the Mencius?” I aims to clarify this issue from the perspective of the political philosophy underlying the theory of the Junzi(君子). First, Sheng(聖) is understood as a transcendental and metaphysical moral perception ability or moral reason, serving as a precondition, foundational element, and necessary prerequisite for the perfection of the other virtues in the ‘Wuheng’. However, while the Wuheng(五行) chapter of the Guodian Bamboo Manuscripts, like the teachings of Confucius, Mencius, and Xunzi, treats Sheng as a comprehensive virtue synthesizing Ren(仁)·Yi(義)·Li(禮)·Zhi(智), by denying sheng the status of a comprehensive virtue, the Wuheng(五行) chapter of the Mawangdui Silk Manuscripts effectively relegated its position.
As a result, the ideal human figure presented in the Wuheng(五行) chapter of Guodian Bamboo Manuscripts, corresponds to both the Junzi and the sage, whereas in the Wuheng(五行) chapter of the Mawangdui Silk Manuscripts, it corresponds only to the Junzi. The theory of the Junzi in the Bamboo Manuscripts was intended to secure the political legitimacy of the Junzi class and to justify the Jun-Chen gongzhi(君臣共治). Its ultimate criterion was Sheng, which served as a standard for distinguishing rulers from the ruled based on their perception ability. However, in the Wuheng(五行) chapter of the Mawangdui Silk Manuscripts, the status of Sheng is diminished, seemingly with two intentions. First, to elevate Ren(仁) and Yi(義) as the highest values. And second, to support a Confucian-style centralized system based on Jun-Chen gongzhi(君臣共治).
새한철학회
경북대학교 석미현