주희 도통론에 함의된 이념적 가치 ― 經學과 心學의 통합적 접근 ―
Ideological Implications of Zhu Xi’s Daotong Theory: Integration of Jingxue and Xinxue
본 논문은 주희의 도통론이 지닌 철학적 가치와 이념적 함의를 분석한다. 주희는 북송시대 도통론의 경학적 전통과 심학적 요소를 통합하여 새로운 철학 체계를 정립하였다. 그는 기존의 유학적 전통에서 오경 중심의 학습 체계를 사서중심으로 재편함으로써 경학 체계를 혁신하였다. 특히 당시 권위 있던 孝經을 배제하고 大學, 中庸을 중심으로 한 그의 문헌적 재해석 작업은 천(天)을 인격적 존재가 아닌 ‘리(理)’라는 비인격적이고 형이상학적인 개념으로 설정하고자 하는 새로운 세계관 확립의 일환이었다. 한편, 주희는 인심도심설(人心道心說)을 도통론과 결부시킴으로써 성인을 통한 도의 전수의 핵심이 바로 도심(道心)에 있음을 천명하였다. 그는 인간 내면의 ‘도심(道心)’과 ‘인심(人心)’의 두 가지 자아 개념을 설정하여, 인간 본성의 근원적 순수성 및 자기 통제와 수양을 강조하였다. 이는 기존의 국가주의적이고 외적 실천 중심의 유학에서 벗어나, 개인의 자발적 앎과 내면적 수양을 중시하는 새로운 인간관을 제시한 것이다. 이러한 주희의 도통론은 단순한 철학 이론을 넘어, 실제 사회적, 정치적 참여를 촉진하는 이념적 도구로 기능했다. 그의 경학과 심학(사서 체계와 인심도심설)의 통합적 체계는 동아시아 유학의 지적 전통을 재정립하고, 개인적 도덕 실천의 자발성과 사회적 책임감을 확장시키는 데 기여했다. 따라서 본 연구는 주희 도통론의 인심도심설이 단순한 학설이 아니라, 이러한 정치적, 사회적 운동을 뒷받침하는 철학적 이론화 작업이었음을 규명해보고자 한다.
This paper analyzes the philosophical significance and ideological implications of Zhu Xi’s theory of the Transmission of the Way (Daotong-lun). Zhu Xi integrated the exegetical tradition(Jingxue) and psychological elements(Xinxue) of the Northern Song Dynasty’s Daotong discourse to establish a new philosophical system. He innovatively transformed the traditional Confucian educational structure, shifting its emphasis from the Five Classics (Wujing) to the Four Books (Sishu). His textual reinterpretations, especially the exclusion of the previously authoritative Classic of Filial Piety (Xiaojing) and the elevation of texts like the Great Learning (Daxue) and the Doctrine of the Mean (Zhongyong), were part of his broader attempt to redefine the concept of Heaven (Tian) as an impersonal and metaphysical principle (Li), rather than a personal entity.
Furthermore, by linking the theory of Human Mind(Renxin) and Moral Mind(Daoxin)to the Transmission of the Way, Zhu Xi emphasized that the essence of transmitting the Dao through sages lies in cultivating the Moral Mind. He established the dual concept of inner selves—Renxin(Human Mind) and Daoxin(Moral Mind)—highlighting the inherent purity of human nature and the importance of self-control and inner cultivation. This marked a significant departure from previous Confucian thought, which primarily stressed state-centered and externally oriented practices, shifting instead toward an emphasis on personal self-awareness and inner moral cultivation.
Zhu Xi’s Daotong theory thus functioned not merely as abstract philosophical discourse but also as an ideological instrument to promote social and political engagement. His integrated system, combining textual exegesis (Sishu-centered scholarship) and moral psychology (Renxin-Daoxin theory), redefined the intellectual tradition of East Asian Confucianism and contributed significantly to fostering individual moral autonomy and expanding social responsibility. Therefore, this study aims to clarify that Zhu Xi’s Renxin-Daoxin theory was not merely a philosophical construct but rather a theoretical foundation supporting broader social and political movements.
동양철학연구회
성균관대학교 성균관유학동양철학연구원 고승환