좁은 내용과 후설의 현상학: 온건한 내재론의 전개
Narrow Content and Husserl’s Phenomenology : Developing a Moderate Internalism
이 논문에서 나는 현대 심리철학의 논쟁거리인 ‘좁은 내용(narrow content)’에 관해 해설하고, 후설(E. Husserl)의 현상학이 어떻게 좁은 내용의 존재를 지지하는지 보인다. 나아가 후설의 현상학이 일종의 온건한(moderate) ‘내재론(internalism)’으로 해석될 수 있다고 주장한다. 그것은 좁은 내용과 ‘넓은 내용(broad content)’이 모두 존재하지만 좁은 내용이 넓은 내용보다 더 근본적이라는 입장이다. 나아가 나는 후설의 이론을 넘어서 한 가지 형태의 온건한 내재론을 구체적으로 전개한다. 이러한 내재론에서 좁은 내용은 일종의 기술적(descriptive) 내용으로 간주될 수 있고, 넓은 내용은 이러한 기술적 내용과 적절한 인과적 관계를 맺는 내용으로 간주될 수 있다.
In this paper, I provide an exposition of ‘narrow content’, a topic of debate in contemporary philosophy of mind, and demonstrate how Husserl’s phenomenology supports the existence of narrow content. I further argue that Husserl’s phenomenology can be interpreted as a form of moderate internalism. This view holds that while both narrow content and broad content exist, narrow content is more fundamental than broad content. In addition, I develop a version of moderate internalism that goes beyond Husserl’s own account. In this framework, narrow content can be regarded as a sort of descriptive content, whereas broad content can be regarded as content that stands in appropriate causal relation to the descriptive content.
한국현상학회
서울대학교 이종우