장자철학에서 ‘제물(齊物)’의 근거로서 ‘통일(通一)’개념에 대한 고찰
A Study on the Concept of ‘Tong-il(通一)’ as the Basis of ‘Zhiwul(齊物)’ in the Philosophy of Zhuangzi

 

장자철학을 대표하는 ‘제물론(齊物論)’은 도의 내재성에 근거하여 모든 사물의 평등성을 주장하는 이론이다. 이 글에서는 ‘제물(齊物)’의 근거로서 ‘통일(通一)’개념을 제시하고 그것이 존재론적이고 인식론적인 근거임을 논증한다. 먼저 ‘통(通)’과 ‘일(一)’의 의미를 고찰하여, ‘통일’이 도(道)가 개체의 차이 사이를 동등하게 관통하고 개체에 내재하는 원리임을 밝힌다. 다음으로 통일이 존재론적 원리이면서 동시에 인식론적 원리임을 논증한다. 다양성을 내포하는 본체인 ‘일(一)’의 발현과 ‘기(氣)’를 매개로 생멸・유전하는 ‘물화(物化)’는 존재론적 통일이다. 개체의 정신상에서 ‘빈-중심’으로 무위하게 흐르는 의식의 통일은 존재의 자연한 본성이며, 이러한 통일된 의식이 조건과 상황에 따라 무경계로 대상을 만나는 것은 인식의 통일이다. 마지막으로 통일은 결국 차이가 만들어내는 힘임을 논증하고 존재와 인식의 힘인 ‘차이로서의 통일’이 존재에 대한 절대적 긍정의 근거임을 주장한다.

The ‘Zhiwulun(齊物論)’, which represents the philosophy of Zhuangzi, is a theory that asserts the equality of all things based on the inherent-nature of Tao. In this article, the concept of ‘Tong-il(通一)’ is presented as the basis of ‘Zhiwul(齊物)’ and it is argued that it is an ontological and epistemological basis. First, by examining the meaning of ‘Tong(通)’ and ‘One(一)’, it is revealed that ‘Tong-il’ is the principle that the Tao(道) equally penetrates the differences between individuals and is inherent in each individual. Next, it is argued that unification is both an ontological and an epistemological principle. The manifestation of ‘One’, the entity that includes diversity, and ‘Wuhua(物化)’, which is born, dies, and inherits through ‘Qi(氣)’, are ontological ‘Tong-il’. The Tong-il of consciousness that flows in vain from the mental image of an individual to the ‘empty-center’ is the natural nature of existence. The Tong-il of perception is when this Tong-il’s consciousness encounters an object without-boundaries according to conditions and situations. Finally, it is argued that Tong-il is ultimately a power created by difference, and that ‘Tong-il as difference’, the power of existence and recognition, is the basis for the absolute affirmation of existence.

대한철학회
부산대학교 한국민족문화연구소 송정애

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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