장자(莊子) ‘허(虛)’ 개념의 분석: 가운데[中]의 틈새
An Analysis of the Concept of ‘Xu(虛)’ in the Zhuangzi: Interval in the Middle
이 연구는 장자의 ‘허(虛)’ 개념을 중심으로 그 이미지와 철학적 의미를 규명하는 데 목적이 있다. 특히 ‘허’가 ‘비움’의 의미를 넘어 공간적이고 형상적인 특성을 가지며, 장자 사상에서 중요한 은유적 이미지로 사용된다는 점에 주목한다. 이를 위해 『설문해자(說文解字)』와 『이아(爾雅)』 등의 자서(字書)를 바탕으로 이 글은 ‘허’의 자형 또는 이미지에 내포된 의미를 분석하는 것이다.
‘허’의 상징적 속성을 규명하기 위해 필자는 두 가지 방향에서 접근한다. 첫째, ‘허’의 자형과 고전 해석을 분석하여 그 본래 의미와 파생적 의미를 비교한다. ‘허’자의 자형은 ‘구(丘)’자와 연관되며, 공간적 특징을 나타내는데, ‘비움’이라는 의미는 글자의 이미지에 의해 파생된 것이다. 둘째, 『장자』 텍스트에서 ‘허’의 이미지가 마음 수양과 연결되는 방식을 검토한다. 장자의 ‘허’ 개념은 마음의 ‘본래 자리’를 가리키는 개념이다. 「제물론(齊物論)」에서는 ‘허’가 나무 구멍들이 바람 소리를 기다리고 있는 ‘빈자리’라는 의미로 나타나며, 「인간세(人間世)」에서는 ‘허’가 마음을 ‘본래 자리’로 되돌려 만드는 과정으로 나타난다. 이 과정에서 ‘허’는 ‘도(道)’와 인간의 관계를 매개하며 생성과 변화를 가능케 하는 적극적인 역할을 수행한다.
장자는 ‘허’를 통해 인간과 ‘도’ 사이를 연결하는 지점을 찾았다. ‘허’는 하나의 ‘빈자리’를 만들어 ‘도’가 이곳에 머무르도록 기다림으로써 도의 시각과 입장을 얻게 한다. 이러한 지점은 도의 전체성과 인간 개체의 특수성을 완성하며, 장자가 은유를 통해 삶의 보양에 관한 초월과 실천 ‘사이’를 드러낸 것이다.
This study aims to elucidate the images and philosophical significance of Zhuangzi’s concept of ‘Xu(虛).’ Specifically, it highlights how ‘Xu’ extends beyond the notion of ‘emptiness’ to encompass spatial and figurative characteristics, serving as a vital metaphorical image in Zhuangzi’s thought. To achieve this, the study analyzes the meanings embedded in the form and imagery of ‘Xu,’ based on character dictionaries such as the Shuowen Jiezi(說文解字) and the Erya(爾雅).
To investigate the symbolic attributes of ‘Xu,’ the study adopts a twofold approach. First, it examines the form of the character ‘Xu’ and its classical interpretations, comparing its original and derived meanings. The shape of the character ‘Xu’ is linked to the character ‘Qiu(丘),’ with meanings such as ‘emptiness’ derived from the imagery of the character. Second, the study explores how the image of ‘Xu’ in Zhuangzi’s texts connects to the cultivation of the mind. In Zhuangzi’s philosophy, ‘Xu’ represents the ‘original position’ of the heart. In the Qiwulun(齊物論), ‘Xu’ appears as an empty position, like the hollow of a tree, waiting to produce the sound of the wind. In the Renjian Shi(人間世), ‘Xu’ is depicted as the process of returning the mind to its ‘original position.’ In this process, ‘Xu’ serves as a mediator between the Dao and humanity, actively enabling the possibility of creation and transformation. Zhuangzi identifies ‘Xu’ as the point of connection between humans and the Dao. By creating an empty seat where the Dao can reside, ‘Xu’ allows the perspective and standpoint of the Dao to be attained. This locus completes both the wholeness of the Dao and the individuality of human beings. Through metaphor, Zhuangzi reveals the space where the transcendence and practice of nurturing life converge.
범한철학회
전마대학교 강산