‘작품 자체’라는 유령을 넘어서. 존재론적 관계주의 관점에서 본 예술작품의 실존과 의미
Beyond the Phantom of “The Work Itself”: The Existence and Meaning of Artworks from an Ontological Relationalist Perspective

현대 미술계에는 작품이 고정된 본질로 존재한다는 ‘실체적 존재론’이 ‘작품 자체’라는 유령을 만들어내며, 전시 기획자와 감상자는 이 유령 앞에서 곤혹을 겪는다. 이 논문은 이에 맞서 ‘존재론적 관계주의’를 제안한다. 예술작품은 악보와 같아, 물질적 기반만으로는 완전한 예술이 아니며, 감상자의 수용과 해석이라는 인터페이스를 통해 비로소 실존한다. 해석은 텍스트의 공백을 메우는 행위이자, 작품이 놓인 맥락과 감상자의 배경지식을 연결해 의미장을 구축하는 과정이다. 관계주의적 존재론에 따르면, 존재자는 선험적 본질 대신 타자와의 관계 맺기, 곧 의미들의 궤적(trajektorie)에 의해 정의된다. 본 논문은 브뤼노 라튀르의 ‘의미 궤적’ 개념과 마르쿠스 가브리엘의 ‘의미장(field of sense)’을 개념 빌려, 작품이 다양한 해석 지평에서 어떻게 다중적 존재 양식을 드러내는지 분석한다. 이를 통해 전시는 ‘작품 자체’를 위해 작품에 대한 다양한 관계를 멸균하는 과정이 아니라, 작품을 다채로운 관계망과 맥락 속에 배치하여 잠재된 의미를 가시화하는 창조적 개입임을 밝힌다.

In contemporary art discourse, a substance-oriented ontology that treats artworks as fixed entities conjures the phantom of “the work itself,” leaving curators and viewers awkwardly confronting an empty ideal. This paper counters that ghost by proposing an ontological relationalism. Artworks resemble musical scores: their material substrate alone is not sufficient, and they come into genuine being only through the interface of reception and interpretation by viewers. Interpretation both fills textual gaps and weaves display context together with audiences’ background knowledge to construct a field of sense. From a relationalist perspective, a being is defined not by an a priori essence but by its trajectory of relationships—its shifting patterns of meaning. Drawing on Bruno Latour’s notion of “trajectories of meaning” and Markus Gabriel’s concept of “fields of sense,” this study analyzes how a work reveals multiple modes of existence across diverse interpretive horizons. Thus, exhibition emerges not as the sterilization of “the work itself” but as a creative intervention that situates the work within rich networks of relations and contexts, rendering its latent meanings visible and sustaining its ongoing actuality.

한국미학회
이화여자대학교 김남시

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

Leave A Reply