안회(顔回) 수양론에 대한 고찰 ― ‘인(仁)’을 중심으로 ―
A Study on the Theory of Self-Cultivation in Yan Hui’s Philosophy – Focusing on ‘ren(仁)’ –
안회(顏回)의 사상적 특징은 수양론과 밀접하게 관련되며, 이는 주로 세 가지 측면에 걸쳐 나타난다. 첫째는 수양의 목표, 둘째는 수양의 방법, 셋째는 수양 과정에서의 내면적 상태이다. ‘인(仁)’은 안회의 수양 목표로, 그의 ‘지(志)’와 관련되며, 주로 ‘무아(無我)’의 경지로 나타난다. ‘무아’의 경지는 안회가 자기를 완성하고자 한 이상적 상태로, 자신과 만물이 대대 관계가 없는 하나로 융합된 ‘만물일체(萬物一體)’의 상태를 의미한다. 즉, ‘사아(私我)’를 극복하고 ‘공아(公我)’를 형성하는 것이다. 동시에 ‘지’의 설정은 안회의 수양 활동에 방향과 지침을 제공하고, 필요한 실천 동력을 부여한다. 다시 말해, 안회의 수양 활동은 ‘무아’를 지향점으로 삼아 전개되며, 이는 안회 수양론의 기본적인 특징이라 할 수 있다. 수양 목표의 설정은 반드시 구체적인 수양 방법을 통해서만 실현될 수 있다. 이에 대해 안회의 수양 방법은 ‘극기(克己)’라는 도덕적 실천으로 구체화된다. 이때 ‘예(禮)’, ‘겸(谦)’, ‘력(力)’은 각각 안회의 ‘극기’가 가진 다른 측면을 대표한다. 수양 활동이 지속적으로 이어지면서 안회는 일정한 성과를 거두기 되는데, 그것이 바로 ‘불위인(不违仁)’이라는 내면적 상태이다. 그리고 이로부터 ‘락(乐)’이라는 도덕적 감정가 생겨나게 된다.
Yan Hui’s philosophical orientation is closely tied to his theory of self-cultivation and can be understood through three key dimensions: the goal of cultivation, the method of cultivation, and the resulting psychological state. The ultimate goal of Yan Hui’s self-cultivation is ren(仁, benevolence), which is intrinsically linked to his personal aspiration, zhi(志, aspiration), and is primarily manifested in the ideal state of wu wo(無我, selflessness). This state of wu wo represents a condition of complete self-realization, wherein no separation exists between the self and external things—a state of unity with all things (wanwu yiti, 萬物一體). In essence, it signifies the overcoming of the si wo(私我, private self) and the formation of a gong wo(公我, public self). The establishment of zhi provides both direction and internal motivation for Yan Hui’s cultivation. His practice of self-cultivation thus unfolds with wu wo as its guiding orientation—this being a fundamental characteristic of his theory. To realize this cultivation goal, a corresponding method is necessary. Yan Hui’s method is embodied in the moral practice of keji(克己, self-restraint). Within this framework, li(禮, ritual propriety), qian(谦, humility), and li(力, effort) each represent distinct dimensions of keji. As his practice deepens through sustained cultivation, Yan Hui gradually attains a significant psychological state—bu wei ren(不违仁, not violating ren). From this state arises le(乐, joy), a moral emotion that emerges naturally from virtuous action.
동양철학연구회
성균관대학교 Wang Yi