식민지시기 조선인 신지식인의 신도덕 담론과 유교 전통 이해 ― 『학지광』 논설 내용을 중심으로 ―
A Study on the New Moral Discourse and Confucian traditions of new intellectuals during the colonial period of Joseon

 

이 논문은 조선의 식민지시기에 신지식인들이 추구했던 신도덕의 담론과 전통의 유교 비판의 양상을 연구한 것이다. 1910년대 일본에 유학한 한국 유학생들은 1914년 『학지광』이라는 잡지를 발간한다. 이들은 사회진화론의 영향으로 민족의 생존을 위해 실력양성론을 지지했다. 이들은 신지식인라고 불렸던 이들이다. 이들은 신도덕을 추구하며 구도덕인 유교의 도덕론을 비판했다. 『학지광』에서 전통 비판의 대상은 유교였다. 유교적 전통에 대한 비판은 세 유형으로 나뉜다. 첫째, 모든 유교 전통을 비판하는 전면 비판이 대다수였고 둘째, 전통에 대한 재고찰의 가능성을 타진하는 비판적 관점이 있었다. 셋째, 그와 함께 조선의 고유성을 제시하며 새로운 전통성을 제시하려는 관점도 존재했다. 이러한 시도는 모두 신도덕의 형성을 위한 것이었으나, 사회진화론을 기반으로 조금씩 관점의 차이가 있다. 이러한 관점의 차이는 1910~1920년대 조선인 신지식인들의 생각이 단순하게 형성된 것이 아니라 다양한 관점의 스펙트럼 위에서 혼융되어 있음을 뜻한다. 『학지광』 논설을 중심으로 이러한 양상을 파악한 결과 식민지 초기 사상사에 다양한 관점의 맹아가 있었음을 확인할 수 있었다.

This paper studies the aspects of the discourse of new moral and traditional Confucian criticism pursued by new intellectuals during the colonial period of Joseon. Korean students studying in Japan in the 1910s published a magazine called Hakjigwang(學之光) in 1914. They supported the theory of ability cultivating for the survival of the nation(民族) under the influence of Social Darwinism. They are called new intellectuals. They pursued new morality and criticized the old moral theory of Confucianism. The target of traditional criticism in Hakjigwang(學之光) was Confucianism. Criticism of Confucian traditions is divided into three types. First, there was a majority of full criticism all Confucian traditions, and second, there was a critical perspective that explored the possibility of reconsidering traditions. Third, there was also a perspective that presented Joseon’s uniqueness and presented a new traditionality. All of these attempts were aimed at forming new morality, but there were slight differences in perspectives based on Social Darwinism. These differences in perspectives mean that the thoughts of the new Korean intellectuals in the 1910s and 1920s were not simply formed, but were mixed on a spectrum of diverse perspectives. As a result of understanding this aspect centered on the editorials of Hakjigwang(學之光), it was confirmed that there were seeds of diverse perspectives in the early colonial history of thought.

한국철학사연구회
한국방송통신대학교 진보성

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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