생의학적 기술 개입을 통한 인간의 도덕적 향상에 대한 성리학적 고찰 ― Thomas Douglas의 ‘도덕적 향상’에 관하여 ―
A Neo-Confucian Study on Human Moral Enhancement through Biomedical Technology – On ‘Moral Enhancement by Thomas Douglas
포스트휴먼 논의가 확대되면서 인간 향상이 핵심 키워드로 부상하고, 그 가운데 도덕적 향상이 인간 향상 논쟁의 새로운 이슈로 자리잡았다. 필자는 이러한 도덕성 향상 기술에 관한 철학적 토론이 동아시아 철학에서도 중요하게 토론될 필요성이 있다고 생각하여, 그 논의의 출발점과 확산에 기여한 토마스 더글러스의 ‘도덕적 향상(Moral Enhancement)’의 개념과 ‘Supra-person의 도덕적 지위’ 논증을 분석하고, 그에 대한 성리학 입장에서의 비판적 고찰을 시도하고자 한다.
더글러스는 생의학적 도덕 향상이 허용 가능하며 도덕적으로 정당하다고 주장하는 도덕공학자이다. 그는 도덕적 향상을 ‘반도덕적 감성(counter-moral emotion)의 감소’, 즉 좋은 동기를 방해하는 동기의 완화로 정의했다. 도덕적 동기를 ‘선별’하는 것이 어렵기 때문에 반도덕적 동기를 완화하는 방식을 제안한 것이다. 또한 더글러스는 생의학적 기술적 개입을 통한 인간 향상으로 인해 등장할 Supra-person의 더 높은 도덕적 지위의 정당성도 주장했다. 그는 Supra-person이 등장하여 일반 인간들에게 손해가 될 수도 있지만, 그러한 도덕적 피해는 Supra-person만이 이익을 얻는 것이 아니라 사회 전체에도 더 나은 결과를 주는 것이라고 해명했다. 그리고 인격동일성을 근거로 동일인이 더 도덕적이 되어서 더 높은 도덕적 지위를 얻는 것이라고 정당화했다.
성리학 입장에서 필자는 부정적 동기의 완화를 통한 향상에 대하여, Supra-person의 등장으로 인한 도덕적 위계에 대하여 가능한 반론을 제시하고, 기술적 개입에 대한 ‘도덕과 도덕적 행위의 본질’ 측면에서의 반론을 제시했다. 더글러스가 정의한 ‘부정적 동기의 완화’는 “도덕이 이익을 위한 수단이 되어선 안되며 순수한 도덕적 동기는 외부적으로 조작될 수 없다”는 성리학의 기본 이념에 위배된다. 성리학에서 도덕적 선택에는 도덕 원리로부터 나온 도덕적 동기가 전제되어야 하며 결과 중심의 윤리적 평가를 경계하기 때문이다. 이황도 도덕적 마음이 일어나는 것은 본성에 갖춰져 있는 도덕적 능력이 발현하기 때문이라고 보기 때문에, 이미 발현된 감정을 바꾼다고 해서 더 나은 동기를 가질 수 있는 것이 결코 아니다. 이이도 결과로서 산출된 행위를 보고 동기를 판단하여 평가하는 경험주의적 접근을 통해, 도덕적 동기가 어떻게 ‘실천’으로 구현되는지를 평가했다. 이이에게 있어서 도덕적 행위의 동기로서 인간 내면의 의지를 주요하게 분석했다. 더글러스가 설명한 스미스 시나리오는 의지를 바꾸는 것이 아니라 단지 심리적 변화일 뿐이지만, 성리학에서 도덕적 행위란 단지 결과가 아니라, 수양을 통해 형성되거나 바뀐 의지의 선택이다. 또한, 성리학에서는 인간이 감정을 다스리면서 도덕적 선택을 훈련하는 과정을 중시한다는 점도 주요한 반대 논거이다.
Supra-person의 등장으로 인한 도덕적 위계에 대한 반론은 성리학의 인간관, 즉 “누구나 성인이 될 수 있다”는 평등한 도덕 잠재성과 정면으로 충돌한다는 것이다. 그리고 Supra-person의 도덕적 지위 향상으로 인한 도덕적 불균형은 공동체의 조화를 해칠 수 있다. 마지막으로, 도덕과 도덕적 행위의 본질 측면에서의 반론은 도덕행위의 자발성과 주체성에 대한 성리학의 해명과 관련이 있다. 특히 기술적 개입을 통한 도덕적 향상은 수양의 과정을 간과하여 도덕적 행위의 본질을 왜곡한다. 그리고 성리학에서 개인의 도덕적 향상은 관계 속에서 실현되는 것이므로, 기술적 개입은 진정한 향상을 이룰 수 없다고 본다.
As the post-human discussion expands, human enhancement has emerged as a key keyword, and among them, moral enhancement has become a new issue in the human enhancement debate. I think this philosophical discussion on moral enhancement technology needs to be discussed as important in East Asian philosophy, so I would like to analyze Thomas Douglas’ concept of “Moral Enhancement” and “Supra-person’s Moral Status” argument, which contributed to the starting point and spread of the discussion, and attempt critical consideration of it from the standpoint of Neo-Confucianism.
Douglas is a leading debater of Moral Engineering who argues that biomedical moral enhancement is acceptable and morally justified. He defined moral enhancement as a ‘reduction in counter-moral emotion’, that is, a relaxation of motives that hinder good motivation. Since it is difficult to ‘select’ moral motives, he proposed a method of easing anti-moral motives. Douglas also argued for the justification of Supra-person’s higher moral status, which will emerge from human enhancement through biomedical technical intervention. He explained that the emergence of Supra-person may harm ordinary humans, but such moral damage is not only beneficial to Supra-person, but also better for society as a whole. And based on personality identity, he justified that the same person becomes more moral and gains a higher moral position.
From the standpoint of Neo-Confucianism, I presented a possible counterargument to the moral hierarchy caused by the emergence of Supra-person on the enhancement through the relaxation of negative motives, and presented a counterargument in terms of ‘the nature of morality and moral behavior’ for technical intervention. Douglas defined ‘relaxation of negative motives’ violates the basic ideology of Neo-Confucianism that “morality should not be a means for profit and pure moral motives cannot be manipulated externally.” This is because moral choices in Neo-Confucianism must presuppose moral motives derived from moral principles, and they are wary of ethical evaluation centered on results. Lee Hwang also sees that the moral mind arises because the moral ability inherent in nature arises, so changing the already expressed feelings does not mean that you can have better motivation. Lee Yi also evaluated how moral motives were implemented as ‘practice’ through an empiricist approach that evaluates and evaluates the motivation for seeing the resulting behavior. For this, the inner will of human beings was mainly analyzed as a motive for moral behavior. The Smith scenario Douglas described is not just a change in will, but a psychological change, but in Neo-Confucianism, moral behavior is not just a result but a choice of will that has been formed or changed through discipline. The main opposition argument is that Neo-Confucianism emphasizes the process of training human moral choices while governing emotions.
The objection to the moral hierarchy due to the appearance of Supra-person is that it directly conflicts with the human view of Neo-Confucianism, that is, the equal moral potential of “anyone can become an adult.” And the moral imbalance caused by the enhancement of Supra-person’s moral status can harm community harmony. Lastly, the objection in terms of the nature of morality and moral behavior is related to the clarification of Neo-Confucianism on the spontaneity and subjectivity of moral behavior. In particular, moral enhancement through technical intervention overlooks the process of cultivation and distorts the nature of moral behavior. And since individual moral enhancement is realized in a relationship in Neo-Confucianism, technical intervention is not considered to be able to achieve real enhancement.
동양철학연구회
가톨릭대학교 최복희