사회적 관계 소외 현상에 대한 철학상담의 교육적 가능성 연구
A Study on the Educational Potential of Philosophical Counseling in Addressing Social Alienation in Human Relationships
최근 인공지능(AI) 기술의 발달과 디지털 환경의 일상화는 청소년의 의사소통 방식과 사회적 관계 형성에 구조적인 변화를 가져왔다. 특히 비대면 상호작용이 중심이 되는 사회적 흐름 속에서 청소년들은 감정 교류와 타인과의 깊이 있는 소통 능력이 약화되고 있으며, 이에 따라 가족, 교사, 또래와의 관계에서 소외를 경험하는 사례가 증가하고 있다.
본 연구는 이러한 청소년의 사회적 관계 소외 현상에 주목하여, 철학상담이 관계맺기 역량을 함양할 수 있는 교육적 접근으로서 어떠한 가능성을 지니는지를 탐색하고자 하였다. 철학상담은 청소년이 자기 자신에 대한 성찰과 타인에 대한 이해를 통해 관계의 윤리성과 책임을 자각하게 하며, 이는 관계 소외를 극복하는 데 실질적인 도움을 줄 수 있다.
본 논문에서는 철학상담의 이론적 기초를 바탕으로 청소년 대상의 관계 회복 프로그램을 구성하고, 그 교육적 효과성과 적용 가능성을 분석하였다. 철학상담은 청소년의 자아 인식, 타자 공감 능력, 관계적 책임 의식을 증진시키는 데 기여하며, 가정, 학교, 또래 집단 등 다양한 관계 맥락에서의 긍정적인 변화를 유도할 수 있다. 본 연구는 관계 소외 문제를 겪는 청소년들을 위한 교육적 개입으로서 철학상담의 가능성을 제시하며, 향후 학교 및 상담 현장에서의 실천적 적용을 위한 기초 자료를 제공한다.
The recent development of artificial intelligence (AI) technologies and the normalization of digital environments have brought about structural changes in how adolescents communicate and form social relationships. In particular, within the growing trend of non-face-to-face interactions, adolescents are experiencing a weakening of emotional exchange and deep communication skills. As a result, there has been a noticeable increase in cases where adolescents feel alienated in relationships with family members, teachers, and peers.
This study focuses on the phenomenon of social alienation among adolescents and explores the educational potential of philosophical counseling as an approach to fostering relational competence. Philosophical counseling encourages adolescents to reflect on themselves and understand others, thereby raising awareness of the ethics and responsibilities inherent in relationships. This process can provide practical support in overcoming relational alienation.
Based on the theoretical foundations of philosophical counseling, this paper designs a relationship-recovery program for adolescents and analyzes its educational effectiveness and applicability. The findings indicate that philosophical counseling contributes to enhancing adolescents’ self-awareness, empathetic understanding of others, and sense of relational responsibility. It also promotes positive changes in various relational contexts such as family, school, and peer groups.
This study highlights the potential of philosophical counseling as an educational intervention for adolescents experiencing relational alienation and offers foundational insights for its practical application in schools and counseling settings.
새한철학회
강원대학교 임상목, 강원대학교 김희