북조선의 불교 연구 관점 고찰 ― 고려시대 불교 연구를 대상으로 ―
An Examination of the Perspective on Buddhist Studies in North Korea
이 논문은 북조선에서 이루어진 고려시대 불교 연구를 대상으로 북조선의 불교 연구를 관통하는 관점을 분석하였다. 북조선의 불교 > 고려시대 불교 연구는 불교를 착취 지배 계급의 관념론적 이데올로기로 간주하며, 유물론과 대비되는 사상으로 규정한다. 나아가 불교를 주관적 관념론과 객관적 관념론으로 다시 나누고, 교종을 객관적 관념론으로, 선종을 주관적 관념론으로 구분하며, 선종이 교종보다 역사적으로 발전적 요소를 가진 것으로 평가한다. 이는 예를 들어 지눌의 사상이 교종의 폐해를 극복하는 과정에서 일부 합리적이고 진보적인 측면을 드러냈다고 보기 때문이다.
그러나 북조선의 불교 연구는 불교의 내재적 요인보다 정치적·사회적 측면을 중심으로 한 외재적 요인에 치중하여 불교를 착취 계급의 도구로 한정한다. 이러한 평가는 불교의 본질·핵심이라고 할 수 있는 구제론적 의미를 간과하고, 불교를 하나의 정치적·사회적 역할에 국한시키는 한계를 보인다. 이 논문은 이러한 연구의 맥락에서 북조선 불교 연구의 정체성을 논하고, 북조선의 관념론 개념이 가진 철학적·사상적 의의를 검토하여 유물론·관념론 구도에 치중한 나머지 북조선의 불교 연구가 놓쳐버린 불교의 구제론적 성격의 의의를 강조하고자 하였다.
This paper analyzes the overarching perspective that permeates North Korea’s research on Goryeo-era Buddhism. North Korean studies on Buddhism, particularly those focusing on the Goryeo period, classify Buddhism as an idealistic ideology serving the exploitative ruling class and juxtapose it against materialist philosophy. Furthermore, North Korean research subdivides Buddhist philosophy into subjective idealism and objective idealism, categorizing doctrinal Buddhism (gyojong) as objective idealism and Seon Buddhism (seonjong) as subjective idealism. Seonjong is evaluated as being historically more progressive than gyojong, as exemplified by the perception that Jinul’s thought addressed and overcame the shortcomings of gyojong, thereby demonstrating rational and progressive elements.
However, North Korea’s approach to Buddhist studies places greater emphasis on political and social external factors rather than on philosophical intrinsic aspects, reducing Buddhism to a mere tool of the ruling class. Such an evaluation overlooks the salvific essence and intrinsic practices of Buddhism, confining its role to a political and social framework. This paper examines the identity and validity of North Korea’s Buddhist studies within this context, investigating the philosophical and ideological implications of its concept of idealism. Furthermore, it highlights the salvific dimension of Buddhism, which North Korea’s focus on the materialism-versus-idealism dichotomy has neglected.
동양철학연구회
충북대학교 박보람