도설 제작 전통을 통해 본 한국 유학의 ‘시간[時]’ 관념‒ 근기남인계 유학자들의 「숙흥야매잠도」를 중심으로‒
Interpreting the Concept of ‘Time’ in Korean Confucian Philosophy Through the Tradition of Diagram Production- Focusing on Sukheungyamaejamdo by Scholars of Keunki-Namin –

이원준
성균관대학교 한국철학문화연구소 K-학술확산연구센터

철학
2024, vol., no.159, pp. 61-88 (28 pages)
10.18694/KJP.2024.5.159.61
한국철학회

 

초록

본 연구는 퇴계 이황(1501~1570)과 여헌 장현광(1554~1637), 식산 이만 부(1664~1732), 성호 이익(1681~1763) 등 ‘근기남인계 유학자’들의 시간관념 관련 도설(圖說)을 살펴보고, 이를 통해 한국 유학자들이 도설을 매개로 ‘시간[時]’을 그 들의 사유세계에 편입시키는 과정을 살펴본 것이다. 한국 유가철학에서 ‘시간’ 그 자체에 대한 철학적 논의가 일견 부족해 보였던 까닭 은, ‘역’의 순환구조를 통해 간접적으로 유추하는 선에서 ‘시간’의 흐름을 논의해 야 했기 때문이다. 그러나, 한국 유가철학에서도 ‘시간’이 무슨 의미를 지니는가에 대한 사색이 존재하였고, 그것이 시각화된 것이 바로 이황과 이익이 도식화한 「숙 흥야매잠도」였다. 이황의 「숙흥야매잠도」는 도덕실천의 촉매로서 선과 점의 형태 로 ‘시간’ 관념을 조직화한 것이고, 이익의 「숙흥야매잠도」는 선형과 원형을 포괄 하는 중층적 ‘시간’ 관념을 드러낸 것이다. 이 사이에는 ‘시간’을 유가철학의 맥락 속에서 정합적으로 이해하려고 한 장현광과 이만부의 작업이 있었다. 이황의 「숙흥야매잠도」에서 이익의 「숙흥야매잠도」로 이어지는 일련의 과정은 이 제까지 간접적으로 유추할 수 있었던 ‘시간’ 관념의 중층적 특성, 즉 ‘시간’의 선형 적 특성과 원형적 특성을 한국 유가철학의 주요한 문제의식인 ‘도덕실천을 통한 선한 본성의 회복’에 녹여내는 과정이었다. 즉, 이황-이익으로 이어지는 ‘시간’ 관 념의 중층화 과정은 이황이 수립한 도덕실천의 촉매로서의 선형적 ‘시간’ 개념에 유가적 자연철학의 측면에서 이해되는 원형적 ‘시간’ 개념이 조화되는 과정이었다

This study examines the diagrams and writings by scholars of the Keunki Namin such as Yi Hwang, Jang Hyun-gwang, Yi Man-bu, and Yi Ik. Through this examination, it observes how Korean Confucian scholars, through the tradition of diagram production, incorporate the concept of ‘time’ into their thought system. In Korean Confucian philosophy, the philosophical discussion on ‘time’ itself seemed somewhat lacking, partly because the discussion of the flow of ‘time’ had to be inferred indirectly through the cyclical structure of ‘yin and yang’. However, contemplation on the significance of ‘time’ existed in Korean Confucian philosophy as well, and this was visualized in the diagrams of Sukheungyamaejam by Yi Hwang and Yi Ik. Yi Hwang’s Sukheungyamaejamdo organized the concept of ‘time’ in the forms of line and dots as a catalyst for moral practice, while Yi Ik’s Sukheungyamaejamdo revealed a multiple concept of ‘time’ encompassing linear and cyclical aspects. Between Yi Hwang’s and Yi Ik’s diagrams, there were the works of Jang Hyun-gwang and Yi Man-bu, who attempted to understand ‘time’ coherently within the context of Confucian philosophy. The progression from Yi Hwang’s diagram to Yi Ik’s diagram was a process of integrating the hierarchical nature of the concept of ‘time’, which had previously been indirectly inferred, into the main problem consciousness of Korean Confucian philosophy, namely, the restoration of innate goodness through the moral practice. Furthermore, the conceptualization of ‘time’ by Yi Ik added not only the understanding of ‘time’ as a tool for moral practice but also the concept of ‘time’ understood from the perspectives of Confucian natural philosophy

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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