도덕 감정으로서 도덕적 역겨움의 가능성
A Possibility for Moral Disgust as a Moral Emotion

 

도덕적 역겨움으로 여겨지는 것이 도덕 감정인지에 관한 논의는 그러한 정감적 상태의 지향적 내용과 그것을 느끼는 일의 도덕적 적절성을 쟁점으로 삼는다. 첫째, 나는 도덕적 역겨움이 자연적 역겨움의 파생 감정이라는 표준적인 견해에 따라 자연적 역겨움의 감정을 구성하는 의미론적 요소, 체화, 행위 동기적 요소를 분석하고, 도덕적 역겨움도 감정인 한 이러한 세 요소를 갖춰야 한다고 전제한다. 둘째, 도덕적 역겨움이 도덕 감정이 아니라는 관점을 반박한다. 이 관점은 도덕적 역겨움이 도덕 감정으로서 탐지해야 할 의미론적 요소를 신빙성 있게 추적하지 못한다는 인식론적 우려로 수렴한다. 그러나 나는 이러한 우려가 적어도 도덕적 역겨움이 도덕 감정이 아니라고 추론할 만큼 심각하지는 않다고 주장한다. 셋째, 도덕적 역겨움이 도덕 감정이라고 주장하는 최근의 견해들을 비판적으로 검토한다. 이 견해들은 모두 일말의 진실을 포함하고 있으나, 도덕적 역겨움을 느끼는 일의 도덕적 적절성이 불분명하거나, 도덕적 역겨움의 대상을 지나치게 좁게 설정했거나, 내적 논리의 순환이나 모순에 직면한다고 비판한다. 마지막으로, 나는 인간 존엄을 무시하거나 업신여기는 방식으로 그것의 결여나 위반이 이루어진 도덕적 잘못을 의미론적 요소로 제안함으로써 도덕 감정으로서 도덕적 역겨움의 가능성을 제시한다.

The debate over whether so-called moral disgust qualifies as a moral emotion involves issues such as the intentional content of this affective state and the moral appropriateness of feeling it. First, I assume that moral disgust, like natural disgust, must possess three essential elements: semantic, embodied, and motivational components. Second, I challenge the view that putative moral disgust is not a moral emotion. This view is grounded in an epistemological concern, namely, that the emotion does not reliably track the semantic content it is supposed to register. However, I argue that this concern is not sufficiently serious to justify that the emotion is non-moral. Third, I critically examine several recent theories that regard moral disgust as a moral emotion. While each of these views contains a kernel of truth, I argue that they suffer from distinct problems: some are unclear about the moral appropriateness of feeling moral disgust, others define its objects too narrowly, and still others fall into circular reasoning and internal contradiction. Finally, I propose a new possibility for understanding moral disgust as a moral emotion. This account centers on the claim that the semantic core of moral disgust lies in the perception of a lack of human dignity or of its violation particularly in the way it is flaunted.

대한철학회
부산대학교 최근홍

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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