당사자 연구의 철학실천적 함의를 찾아서: 넬슨 굿맨의 세계제작 방법들의 활용
Exploring the Philosophical Practice Implicationsof Tojisha-Kenkyu: The Application of Nelson Goodman’s ‘Ways of Worldmaking’

 

이 논문은 일본 베델의 집에서 이루어지는 ‘당사자연구’의 철학적 의의를 밝히고, 넬슨 굿맨(Nelson Goodman)의 ‘세계제작 방법’을 통해 그 방법론적 특성과 철학실천으로서의 가능성을 탐구한다. 당사자연구는 정신장애인이 자신의 경험을 스스로 탐구하고 서로 돕는 과정에서 고통의 해결책을 공동체와 함께 모색하는 대안적인 연구 방식이다. 이는 기존 정신의료 체계와 달리, 전문가가 아닌 고통의 주체인 당사자가 직접 자신에게 ‘자기 병명’을 부여하고 스스로의 문제를 연구하는 방식으로 이루어진다.
본 논문은 굿맨의 철학, 특히 ‘세계제작 방법’이 당사자연구의 철학적 기반과 이론적 도구로 활용될 수 있는 가능성을 살펴본다. 굿맨의 철학은 모두가 공유하는 단일한 세계가 아니라, 각자가 다양한 방식으로 세계를 구성할 수 있음을 강조한다. 논자는 이러한 관점에서 당사자연구의 ‘자기 병명 부여’와 개인적 ‘세계의 재구성’ 과정을 철학적으로 연결하고자 한다. 또한 당사자들이 자신만의 세계를 구성하는 과정에서 굿맨의 개념이 실질적으로 어떻게 적용될 수 있는지를 검토하고, 철학실천이 당사자연구의 구체적인 실천에서 갖는 의미를 논의한다.
이를 통해 본 논문은 철학실천이 정신장애인 당사자의 연구와 삶에 기여할 수 있는 중요한 이론적 자원임을 제시하고자 한다. 이는 정신장애 연구와 철학실천의 융합을 위한 새로운 논의의 장을 마련할 것으로 기대된다.

This paper aims to elucidate the philosophical significance of “Tojisha-Kenkyu”, a practice conducted at Bethel House in Japan, by employing Nelson Goodman’s concept of “worldmaking.” Tojisha-Kenkyu is an alternative research methodology wherein individuals with mental disabilities actively investigate their own experiences, collaboratively seeking solutions to their struggles within a communal context. Unlike conventional psychiatric practices, Tojisha-Kenkyu emphasizes the role of individuals themselves -the sufferers- as they assign “self-diagnoses” and examine their issues directly. This paper explores how Goodman’s philosophy, particularly his “ways of worldmaking,” can serve as a philosophical foundation and theoretical instrument for Tojisha-Kenkyu. Goodman emphasizes that there is not a singular, universally shared world; rather, individuals continuously construct their own unique worlds through various symbolic processes. From this perspective, this study attempts to philosophically connect the Tojisha-Kenkyu practices of “self-diagnosis” and individual “reconstruction of the world.” Additionally, the paper discusses how Goodman’s concepts can be practically applied as individuals with mental disabilities engage in shaping their distinct worlds, and examines the implications of philosophical practice within the concrete context of Tojisha-Kenkyu. Through this analysis, the paper argues that philosophical practice constitutes a valuable theoretical resource capable of significantly contributing to the research and lived experiences of individuals with mental disabilities. It is anticipated that this work will foster new dialogues bridging mental health research and philosophical practice.

범한철학회
강원대학교 이호영

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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