김기전의 유교 비판과 그의 동학・천도교적 평등이념-개벽의 내용을 중심으로
Study on Kim Ki-Jeon’s Critique of Confucianismin Gaebyeok and His Donghak–Cheondogyo Egalitarian Ideology

 

20세기 조선 지식인들의 다양한 유교 비판은 그 이면에 작동했던 시대적 사유 배경과 비판 주체의 이념과 지향을 분석함으로써 입체적으로 평가될 수 있다. 이 논문은 1920년대 대표적 담론장이었던 『개벽』의 주필이었던 김기전의 유교 비판을 분석하고 그 변화 양상을 추적하면서 그 이면에 문화주의에서 사회주의로의 담론장의 전이와 그의 동학・천도교적 평등이념이 작동하고 있었음을 밝힌다.
김기전의 유교 비판은 특히 당시의 마이너리티였던 여성과 어린이에 대한 억압과 차별 문제에 결부되어 있다. 김기전의 유교 비판은 특히 『개벽』과 『신여성』에 기고되어 있는데, 1921년 전과 1923년 후로 그 비판의 정도에서 두드러진 변화를 확인할 수 있다. 이 글에서는 우선 그가 어린이와 여성에 대한 억압과 차별과 유교 비판을 결부시키는지 각각 살펴본 후 그의 비판이 어떻게 확장되어 갔는지를 살핀다. 아울러 이러한 유교 비판이 일견 분열적・모순적으로 보였던 이유를 검토하고 유교에 대한 비판이 그의 동학・천도교적 평등이념 실현의 한 과정이었음을 확인한다.

The diverse critiques of Confucianism by 20th-century Korean intellectuals can be evaluated in a multidimensional manner by analyzing the historical intellectual background and the ideology and orientation of the critical agents underlying them. This paper analyzes the critique of Confucianism by Kim Ki-Jeon, the editor-in-chief of Gaebyeok, a leading intellectual forum of the 1920s, and traces its evolution. In doing so, it reveals that behind his critique lay a shift in the discursive framework from culturalism to socialism as well as the operation of his Donghak–Cheondogyo-inspired egalitarian ideology.
Kim Ki-Jeon’s critique of Confucianism is particularly linked to the issues of oppression and discrimination against minorities -especially women and children- during that period. His writings, prominently featured in both Gaebyeok(『개벽』) and Sinyeoseong(『신여성』), exhibit a marked change in the intensity of his criticism when comparing the pre-1921 period with the post-1923 era. This paper first examines how he associated the oppression and discrimination of children and women with his critique of Confucianism, and then explores how his critique expanded over time. Moreover, it considers why such a critique of Confucianism may initially appear fragmented or contradictory, ultimately confirming that his criticism was part of the process of realizing his Donghak-Cheondogyo-inspired egalitarian ideals.

범한철학회
건국대학교 인문학연구원 윤태양

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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