거리의 정치와 고공농성. 연결의 위기와 위기 속의 연결 : 주디스 버틀러의 ‘신체의 매개’와 ‘미디어의 매개’ 개념을 통한 고찰
The Politics of the Street and the High-Altitude Sit-In Protest. The Crisis of Connection and Connection amid Crisis: Reflections Based on Judith Butler’s Concepts of ‘Mediation of the Body’ and ‘Mediation of the Media’
이 글은 한국 특유의 시위 방식인 고공농성을 주디스 버틀러의 『연대하는 신체들과 거리의 정치』에서 제시된 ‘신체의 매개’와 ‘미디어의 매개’ 개념을 통해 고찰한다. 고공농성은 거리의 대중 집회가 불가능한 조건에서 불안정 노동자들이 택한 절박한 저항 방식으로, 신체적 근접성과 집합적 출현이 결여된 상태에서 미디어를 통한 원격적 매개를 통해 정치적 공간을 구성한다. 버틀러는 한나 아렌트의 ‘출현의 공간’ 개념을 비판적으로 수용하며, 신체는 단순한 도구가 아니라 정치적 의미를 수행하는 매개체임을 강조한다. 집회는 복수의 신체들이 서로 관계 맺으면서 출현하는 공간이며, 이는 곧 정치적 주체의 형성과 연결된다. 그러나 고공농성은 이러한 신체적 복수성이 결여된 상태에서, 미디어의 매개를 통해 그 결여를 보완하고 정치적 효과를 창출한다. 특히 김진숙의 사례처럼, 고공농성은 삶과 죽음의 경계에서 행해지는 극단적 시위방식이지만, 동시에 쌍방향 소통 미디어를 통해 사회적 연대를 촉발하고 정치적 공간을 재구성할 수도 있다. 이는 전통적인 공적 공간 개념을 넘어, 미디어 기술을 통해 이질적인 집단 간의 연대를 가능케 하는 새로운 정치적 실천의 가능성을 그 극단에서 보여준다고도 하겠다. 결론적으로, 고공농성은 단순한 고립된 저항이 아니라, 신체성과 미디어의 이중적 매개를 통해 이루어지는 새로운 형태의 정치적 출현 양식을 예기치 않은 방식으로 보여준다고 해석될 수 있다.
This article examines the uniquely Korean protest method of high-altitude sit-ins through Judith Butler’s concepts of ‘bodily mediation’ and ‘media mediation’ as presented in Notes Toward a Performative Theory of Assembly. High-altitude sit-ins are a desperate form of resistance chosen by precarious workers under conditions where mass street demonstrations are no longer possible. In the absence of physical proximity and collective bodily presence, these protests construct political space through remote mediation via media. Judith Butler, critically engaging with Hannah Arendt’s notion of the “space of appearance”, emphasizes that the body is not merely a tool but a medium that performs political meaning. Assemblies are spaces where multiple bodies appear in relation to one another, and this relational emergence is directly tied to the formation of political subjectivity. However, high-altitude sit-ins lack this bodily multiplicity and instead compensate for it through media mediation, thereby generating political effects. In cases like that of Kim Jin-sook, high-altitude sit-ins—though extreme acts of protest performed at the boundary between life and death—can also spark social solidarity and reconfigure political space through interactive communication media. This suggests a new form of political practice that transcends traditional notions of public space, demonstrating the potential for solidarity among heterogeneous groups through media technologies. In conclusion, high-altitude sit-ins can be interpreted not as isolated acts of resistance, but as an extreme manifestation of a new mode of political appearance—one that is mediated through both the body and media.
대한철학회
부산대학교 정대훈