唯識三性의 과정으로 본 원효의 悟道 연구
Research on Wonhyo’s Enlightenment as Seen through the Process of Three Natures Theory of Yogācāra Philosophy

 

본 논문은 인간의 세가지 존재 양태를 나타낸 唯識三性의 과정을 대입하여 원효의 오도에 담긴 함의를 유추해 보는데 그 목적이 있다.
원효(元曉, 617∼686)는 신라 중기에서 통일신라시대에 이르는 시기 일심과 화쟁, 무애사상을 통해 한국 고대 불교사에 한 획을 그은 고승으로 평가받는다. 이와 같은 이면에는 화엄종의 창시자인 의상(義湘, 625∼702)과 함께 당나라의 불교를 전수받기 위해 시도한 유학길에 있었다. 원효는 661년 의상과 함께 당나라 유학길에 오르다 당항성 근처의 한 토굴(古墳)에서 머물러 있던 시간동안 자신의 수행적 관점을 정립하게 되는 깊은 깨달음을 얻은 후 돌연 신라로 돌아와 스스로 소성거사라 칭하며 민중속으로 뛰어들고 불교사상에 있어서는 원융회통에 기반한 수많은 저술을 남겼다. 이러한 행적의 이면에는 그가 입당 시도중에 얻은 오도에 있었다.
이처럼 원효는 오도 이후 불교의 종파적 대립과 갈등을 집대성하고 계율을 중시하는 불교에서 과감히 탈피하고 대중불교를 지향하는 파격적인 행보를 보였다. 이러한 원효의 행보는 동아시아의 불교사상에 널리 전파되어 그의 행적과 업적을 찬양하는 원효설화의 모태가 되어 오늘날까지도 전해오고 있다. 다만 설화의 형태가 당대의 역사적 인물에 대한 전기와 같은 사실의 기록이라고 말할 수는 없으나 원효의 불교사상이 이웃나라인 중국이나 일본에 전해져 기록되었다는 점은 그만큼 그의 영향력과 위상이 상당하였음을 말해주는 것이다.
원효의 오도는 역사적 사실과 달리 설화로 각색되어 전래될 뿐 역사적인 기록이나 구체적인 자료가 없는 실정이다. 다만 근래에 학계에서는 학자들에 의해 원효의 오도처에 대한 실제 경로나 위치를 밝히기 위한 연구나 학술발표가 있었지만 학자들간의 주장이나 이견이 있어 명확한 고증은 아직 없다고 할 수 있다. 따라서 원효가 유학도중 깨우침을 얻어 돌연 신라로 되돌아오게 만든 내면의 마음작용은 무엇인가? 라는 궁금증을 자아낸다.
그 단서는 첫째, 유학 도중 번뇌와 집착에서 벗어나게 만든 오도에 있었다는 점. 둘째, 당초 원효의 입당 목적이 당나라의 신유식학을 배우기 위한 목적이었다는 점. 셋째, 신라로 되돌아온 원효의 불교사상이 중관학과 유식의 관점에서 대립을 해소하는 화쟁의 관점으로 통섭하고 있다는 점이다.
그러므로 원효의 오도는 이후 자신의 불교사상에도 큰 영향을 주었다고 판단해 볼 수 있다. 따라서 본 논문은 존재의 세가지 양태를 나타낸 유식삼성의 과정을 통해 원효의 오도에 담긴 함의를 유식삼성에서 말하는 변계소집성 ⇔ 의타기성 ⇒ 원성실성의 관계를 통해 다음과 같이 나타났다. 평범한 사람들이 미망의 감정이나 의식(妄情)을 바탕으로 하여 다른 인연(緣)에 의지하여 발생한 일체의 모든 존재(依他起性)가 두루 마음에 걸쳐있어“마치 나와 만물이 실제로 존재한다”고 망령되게 집착하는 깨달음(遍計所執性)에서 현상의 본체로 본래부터 원만히 성취되어 있는 자성진여(圓成實性)의 단계로 귀결된 것이다. 이처럼 삼성의 과정으로 본 원효의 오도는 자신의 심층의식에 잠재되어 있던 번뇌망상에 의한 욕망과 집착의 경계를 초월하여 사물의 본 모습 그대로의 절대진리를 깨달았다고 할 수 있다.

The purpose of this paper is to infer the implications of Wonhyo’s enlightenment(悟道) of Buddhism by substituting the process of Three Natures Theory of Yogācāra Philosophy(唯識三性), which represents the three aspects of human existence.
Won Hyo(元曉, 617∼686) is regarded as a master who marked a mark in the history of ancient Korean Buddhism through irreverence, conflict, and martial arts during the period from the middle of Silla to the Unified Silla period. Behind this, I was studying abroad while trying to teach Tang Buddhism with Uisang(義湘, 625∼702), the founder of the Hua Eom sect. Won Hyo went on her way to study in the Tang Dynasty with her costume from 661, and after gaining a deep understanding that established her own practical perspective while staying at a tomb near Danghangseong , she suddenly returned to Silla, called herself a Wonhyo’s Retrogressed Layman(小性居士), jumped into the public community, and wrote numerous works based on WonyonghoeTong when it comes to Buddhist thought. The reason behind this act was the misunderstanding he got during his attempt to join.
In this way, after enlightenment, Wonhyo made an unconventional move toward popular Buddhism, boldly breaking away from Buddhism, which focused on sectarian confrontation and conflict, and emphasizing precepts. Wonhyo’s actions have been widely spread through East Asian Buddhist thought and have been the birthplace of Wonhyo’s narrative, which celebrates his deeds and achievements, and have been passed down to this day. However, although it cannot be said that the form of the narrative is a record of facts like a biography of a historical figure of the time, the fact that Wonhyo’s Buddhist thought was passed down and recorded in neighboring countries China and Japan suggests that his influence and status were significant.
Unlike historical facts, Won Hyo’s enlightenment is only adapted as folklore, and there are no historical records or specific data. However, in recent years, there have been studies or academic presentations by scholars to reveal the actual path or location of Won Hyo’s enlightenment, but it can be said that there is still no clear evidence due to claims and disagreements among scholars. Therefore, what was the inner mental effect that made Won Hyo gain enlightenment while studying abroad and suddenly return to Silla? It makes me curious.
First, the clue was that it was a enlightenment that caused me to escape from fuss and obsession while studying abroad. Second, the original purpose of Won Hyo’s Studying in the Tang dynasty was to learn about the Tang dynasty’s new Yogacara Thought. Third, Wonhyo’s Buddhist ideals, which have returned to Silla, are being discussed from the perspective of conflict between the viewpoints of Madhyamika Thought and Yogacara Thought.
Therefore, it can be judged that Wonhyo’s misleading had a great influence on his own Buddhist ideology afterwards. Therefore, this paper shows The implication contained in Won Hyo’s misunderstanding was revealed as follows through the relationship between Yushik Samsung’s explanation of parikalpita-svabhāva ⇔ paratantra-svabhāva ⇒ pariniṣpanna-svabhāva, and the other cause and effect(緣) of Wonsikseong. It can be said that ordinary people realized the absolute truth of the object as it was, transcending the boundaries between desire and obsession with other relationships (妄情) based on the feelings of widowhood or consciousness (依他起性). From the realization (遍計所執性) that ordinary people rely on other based on the ghostly obsession with “me and all things actually exist,” it has resulted in the stage of(圓成實性) as they are, which has been smoothly achieved from the beginning as the body of the phenomenon. In this way, Wonhyo’s misleading, seen through Samsung’s process, can be said to have transcended the boundaries between desire and obsession caused by anguish, which was latent in his deep consciousness.

새한철학회
동국대학교 이창욱

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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