『맹자』에 나타난 가치의 대립 양상 – 「고자」 상편 10장∼17장을 중심으로 –
On the Opposite Aspects of the value in Mengzi : focus on from the section 10 to 17 in the Chapter ‘Gaozi’

 

본 논문은 맹자가 질적으로 상이한 두 가지 용어를 가치의 대립 구도로 설정하고 우선순위를 제시한 데 관하여 고찰하였다. 우선 맹자는 생과 의를 대립 관계로 설정하고 생명의 가치보다 정의의 가치에 더욱 높은 가치를 부여한다. 그는 도덕적 가치와 세속적 가치의 대립을 통해 경제적 가치를 도덕적 가치보다 우위에 놓는 가치관의 전도를 비판한다. 가치관의 전도 현상은 천작과 인작의 대립 관계에서 분명해진다. 이것은 심성론적 요인으로서 인간은 대체와 소체라는 두 가지 상반된 마음을 가지고 있는 존재이기 때문이다. 중요한 점은 마음의 기능[思] 문제이다. 마음의 본질적 기능은 반성적 사유인데, 이러한 마음의 사유 기능이 제대로 발휘되지 못한다면 가치관이 전도되는 결과를 초래한다는 점이 맹자의 입장이다. 결국 맹자는 사유의 기능을 통해 도덕심을 지속적으로 배양해서 올바른 가치관을 정립하고자 한 것이다. 맹자의 목표는 패도를 비판하고 왕도정치를 구축하고자 시도한 것이다. 이점은 현대정치에서도 여전히 유효하며, 맹자가 강조한 왕도정치는 오늘날 시대에도 필요한 가치임을 모색해야 할 시점이다.

In this paper, I examine the philosophical point that Mengzi presented two different kind of terms qualitatively, Sheng as livelihood, and Yi as righteousness, at the same time imposed an order of the priority for that terms. Firstly, Mengzi set up the terms in an opposite relationship, and imposed higher value for Justice than for life. This means that Mengzi critics this point of view inversed through the opposite relationship between moral value and seculiar one. According to Mengzi, this appearance inversed view of value is definite in the term Tian-jue, heavenly nobility, and the term Ren-jue, humanly nobility. Because man as source of mind-nature have two opposite kind of mind, i. e., Dati, big-part of body, and Xiaoti, small-part of body. The important thing is, Mengzi said, the problem in function of Si, thinking ability of mind. Mengzi taken ‘self-examinational reason’as the inherent function of mind. If one’s mind couldn’t be displayed properly, then their thinking function could be caused the inversed view of value. After all, Mengzi claimed that one have to set up his right view of value through moral mind cultivating persistently under the ‘thinkin function of mind’. I think Mengzi aims to Wang-dao, kingly way via criticizing Ba-dao, alliance leadership. Finally I can conclude from above argument, Mengzi’s point is available still in contemporary politics, furthermore, I argue Wang-dao politics emphasized by Mengzi has needful value in our age as ever.

새한철학회
성균관대학교 유교철학ㆍ문화콘텐츠연구소 신예진

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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