공동연구로서 조선전기 역학사상사 서술 모식 연구
A Methodological Framework for Writing the Intellectual History of Yijing Thought in Early Joseon: A Collaborative Research Approach
이 논문은 공동연구로서 ‘한국역학사상사’를 집필한다는 목표 아래, ‘조선전기 역학사상사’ 서술을 위한 서술 모식을 연구한 것이다. 본 연구는 고대로부터 현대에 이르는 한국역학통사를 집필하기 위해서는 역학사, 역철학사의 형태보다는 역학사상사의 형태가 적절하다고 주장한다. 한편으로는 역학 문헌이 부족하기 때문이며, 한편으로는 사상사의 방식을 취할 때, 시대정신 및 구체적 삶과 조응하는 한국역학의 모습을 조명할 수 있기 때문이다.
조선전기의 시대구분은 14세기말~ 15세기를 한 분기로 보고, 율곡 이이를 하한선으로 하는 16세기 易學을 한 분기로 설정한다. 서술 모식은 먼저 당대의 정치사회적 과제와 시대정신과의 조응이라는 관점을 염두에 두고 역학연구의 세기별 아젠다를 설정한다. 예를 들면 “15세기 역학 : 역에 대한 경학적 관심-유교국가로의 전환과 유교사회의 기틀 잡기”, “16세기 역학: 易과 성리학의 상호발전- 자연을 리기와 상수로 구조화하여 의리의 토대로 삼다”와 같은 방식이다. 그리고 세기별 아젠다에 따른 연구 소주제를 응용역학 분야까지 확장하여 구체화하는 방식을 제안한다.
이러한 방식의 한국역학사상사의 서술은 관점의 통일과 같은 공동집필이 갖는 어려움을 최소화할 수 있을 것이다. 또한, 그 시대의 정치사회, 학술문화, 생활양식과 밀접하게 연계하여 ‘주역’을 연구함으로써 삶 속에서의 ‘주역’의 위상으로 보여줄 수 있다는 장점이 있다. 더불어 인접 학문 분야에서 주역의 중요성에 대해 새롭게 인식할 수 있는 계기를 마련하는 효과도 기대할 수 있을 것이다.
This paper, part of a collaborative project to compile a History of Korean Yijing Thought, explores a methodological framework for writing the intellectual history of early Joseon Yijing studies. It argues that a history of Yijing thought (易學思想史) is more appropriate than a general history of Yijing studies (易學史) or Yijing philosophy (易哲學史), due to the limited availability of primary texts and the ability of the intellectual history format to reflect the spirit of each era and its lived realities.
The study divides early Joseon into two phases: the late 14th to 15th centuries, and the 16th century up to Yi I (Yulgok). It sets thematic agendas for each century based on historical context and intellectual trends—for instance, “15th-Century Yijing: Philological Engagement and Confucian Nation-Building” and “16th-Century Yijing: The Mutual Development of Yijing and Neo- Confucianism.” These agendas can be expanded into detailed subtopics, including applied Yijing studies.
This approach helps mitigate challenges of collaborative authorship while situating Zhouyi studies within the political, social, and cultural context of each period. It also highlights the Yijing as a dynamic and lived tradition, potentially encouraging renewed interest in related academic fields.
한국철학사연구회
동국대학교 이선경