소외로부터 반성의 탄생 ‒ 『정신현상학』 소외론에서 반성 능력의 단계적 습관화 모델 ‒
Birth of Reflection from Alienation — A Model of the Gradual Habituation of Reflective Capacity in the Theory of Alienation in Hegel’s Phenomenology of Spirit

 

이 글의 목적은 헤겔 『정신현상학』(1807) 정신 장의 소외론으로부터 규범적 반성 능력의 단계적 습득을 위한 자연화 모델을 재구성하는 것에 있다. 기능과 비판, 습관과 반성은 첨예하게 맞서는 대항적 개념들이므로, 이에 상응하여 규범적 주체화를 위한 소외 개념의 잠재력은 소외 비판과 소외 긍정이라는 두 대표적 흐름에서 일면적으로만 활용되었다. 반면 헤겔은 비판과 긍정의 양자택일을 넘어, 소외에서 형식적・부정적 반성 능력을 습관화하는 자연화 기제를 모색한다. 반성과 습관이라는 이항 범주들을 능력 속에서 결합하는 헤겔주의적 소외 기획의 전모는 자연화 기제들의 결함 있는 유형들에 대한 비판이론, 소외의 자연화 기제의 형성론, 그리고 소외로부터 출현하는 반성적 주체성의 의의와 한계에 대한 자유론으로 체계화될 때 가시화된다. 체계적 통합을 통해 『정신현상학』의 소외론은 반성 능력의 습관화를 지향하는 ‘능력정향적 모델’로 재구성된다. 이 모델을 통해 기능적 숙련으로부터 출현하며 심화되는 비판적 반성, 즉 내재적 비판론의 한 단초를 기대할 수 있다.

This article aims to reconstruct a naturalization model of the staged acquisition of normative reflective capacity based on the theory of alienation in the “Spirit” chapter of Hegel’s Phenomenology of Spirit (1807). The conceptual potential of alienation for normative subjectivization has thus far been one-sidedly developed within two dominant traditions: the critique of alienation and the affirmation of alienation. In contrast, Hegel seeks to move beyond this binary of critique and affirmation, proposing a naturalizing mechanism that gradually habituates both formal and negative reflective capacities through the process of alienation. The full scope of Hegel’s project, which seeks to integrate the dual categories of reflection and habit within a developmental account of capacity, becomes visible when systematized into a critical theory of flawed types of naturalizing mechanisms, a formative theory of how the naturalizing mechanism of alienation takes shape, and a theory of freedom that addresses both the significance and limitations of the reflective subjectivity that emerges from alienation. Through this systematic integration, Hegel’s theory of alienation is presented as a “capability-oriented model” aimed at the habituation of reflective capacity. This model illuminates a pathway by which critical reflection, emerging from functional habituation, can evolve into an immanent critique.

한국헤겔학회
베를린자유대학교 정윤호

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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