뒤얽힌 마음과 도덕성의 창발 – 맹자의 사단(四端)과 주희의 심통성정(心統性情)에 관한 자연주의적 해석 –
The Entangled Mind and the Emergence of Morality – A Naturalistic Interpretation of Mencius’s Four Beginnings and Zhu Xi’s Xintongxingqing –

 

이 연구의 목적은 맹자(孟子)의 사단(四端)에 관한 주희(朱熹)의 해석을 중심으로, 본성[性]-마음[心]-감정[情]의 뒤얽힘 구조와 그 의미를 규명하는 것이다. 맹자 인성론에서 본성, 마음, 감정은 독립된 범주로 구분되기보다 서로 뒤얽혀, 그 개념 경계가 흐려진 양상이 나타난다. 주희는 이러한 특징을 심통성정(心統性情)이라는 개념을 통해 마음을 중심으로 본성과 감정이 통합되는 유기체적 전체로 설명했다. 하지만 주희는 그 통합에 관한 구체적 원리를 밝히지 못한 채 령(靈)이라는 다소 모호한 용어로 남겨두었다.
맹자 사단에 관한 기존 해석은 사단을 성선(性善)에 대한 본유적 근거로 확정하거나 경험의 맥락에서 본성과 감정의 관계를 유동적으로 이해하는 입장이다. 하지만 양자 모두 본성이 속한 초월과 감정이 속한 경험이라는 서로 다른 두 범주의 접속 방법을 메타적으로 규명하지 못하는 한계를 보였다. 이 지점에서 주희의 심통성정은 중요한 철학적 시도였지만, 그 역시 설명적 공백을 남겼다.
이 연구는 이러한 해석상의 공백을 메우기 위해 도덕적 상상력(moral imagination)이란 개념을 도입한다. 도덕적 상상력은 원형(prototypical) 사례에서 비원형(non-prototypical) 사례로 확장하는 인지 과정을 통해, 인간의 규범성은 본유적으로 주어진 고정된 자질이 아니라 경험의 확장에서 구성되는 자질임을 드러낸다. 다시 말해 규범성은 어떤 특수한 능력이 아니라 상상력과 같은 일반적인 인지 작용과 규범 영역의 혼성에서 발현되는 과정이다. 이로써 본성과 감정은 도덕적 상상력의 발현 주체인 마음을 매개로 통합되며, 맹자가 주장한 성선(性善) 또한 초월적으로 주어진 불변의 자질이 아니라 경험세계에서 타자와 환경과의 상호작용 속에서 창발(emergence)하는 특성임을 드러낼 수 있다.
결론적으로 이 연구는 도덕적 상상력이라는 인지 작용을 통해 맹자와 주희의 인성론을 해석하며, 규범성의 기원을 초월적 실체나 본질주의에서 찾는 대신 일반적 인지 작용 속에서 해명한다. 이를 통해 동양철학은 형이상학적 관념체계가 아니라 경험 중심적 맥락에서 조명될 수 있으며, 도덕성은 인간의 신체적·사회적 상호작용 속에서 끊임없이 창발하는 가치임을 보여준다. 따라서 이 연구는 맹자와 주희의 전통을 현대 인지과학과 연결하여, 동양철학을 창발적 자연주의(emergentist naturalism)란 관점에서 해명하는 시도로서 의의를 갖는다.

This study examines Zhu Xi’s interpretation of Mencius’ doctrine of the Four Beginnings(四端) and elucidates the entangled structure and significance of nature(性), mind(心), and emotion(情). In Mencius’ theory of human nature, these three elements are not treated as independent categories but are interwoven, producing blurred conceptual boundaries. Zhu Xi sought to clarify this feature through the notion of xintong xingqing(心統性情), explaining that mind serves as the medium through which nature and emotion are integrated into an organic whole. However, he did not articulate the concrete principle of such integration, leaving it with the somewhat ambiguous term ling(靈).
Previous interpretations of the Four Beginnings have either affirmed them as the innate foundation of the doctrine of the goodness of human nature(性善) or understood them within experiential contexts as fluid relations between nature and emotion. Both approaches, however, failed to address at a meta-level how the two disparate categories of transcendence(nature) and experience(emotion) might be connected. Zhu Xi’s account of xin tongxingqing was thus a significant philosophical attempt but ultimately left explanatory gaps.
To fill this gap, this study introduces the concept of moral imagination. Moral imagination operates through the cognitive process of extending from prototypical to non-prototypical cases, revealing that normativity is not an innately given quality but one constituted through experiential contexts. In other words, normativity does not derive from a special faculty but emerges through the blending of general cognitive operations, such as imagination, with normative domains. Through this process, nature and emotion are integrated via the mediating role of mind as the agent of moral imagination. Accordingly, Mencius’ doctrine of the goodness of human nature should be understood not as a fixed quality transcendentally bestowed, but rather as a characteristic emergent from interactions between the self, others, and the environment within the experiential world.
In conclusion, this study interprets the theories of Mencius and Zhu Xi through the lens of moral imagination and seeks to explain the origin of normativity not in transcendent entities or essentialist metaphysics but within general cognitive processes. In doing so, it reconsiders Confucian philosophy not as a metaphysical system of abstract principles but as a perspective grounded in experiential contexts, wherein morality continually emerges through embodied and social interactions. This study thereby situates Confucian philosophy within an emergentist naturalist framework and highlights its relevance in dialogue with contemporary cognitive science.

새한철학회
전남대학교 철학연구교육센터 조현일

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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