포스트 코로나 시대, 문화예술교육에서 미적 경험의 중요성
The importance of Aesthetic Experience in Culture and Arts Education in the Post-COVID 19 Era.

 

본 논문은 코로나19 팬데믹 이후 비대면 교육 환경에서 문화예술교육의 본질적 가치를 미적 경험이라는 개념을 통해 재조명하고자 한다. 팬데믹은 인간의 감각적 만남과 정서적 상호작용을 제한하면서 예술교육의 존재론적 의미에 근본적인 의문을 제기했다. 이는 단순한 교육 방식의 변화를 넘어, 인간이 세계를 지각하고 경험하는 방식 자체에 본질적인 균열을 만든 중대한 사건이었다. 이러한 상황은 문화예술교육 현장에서 미적 경험의 중요성을 다시 성찰하도록 했다.
이러한 시대적 과제에 주목하여, 본 논문에서는 미학사에서 미적 경험 논의를 살펴보고, 듀이의 관점을 통해 교육에서 미적 경험이 갖는 의미와 중요성을 고찰한다. 미적 경험은 바움가르텐과 칸트에 의해 체계적으로 논의되었으나, 여전히 개념적 모호성을 가진다. 듀이에게 미적 경험은 환경과의 역동적 상호작용을 통해 형성되는 총체적 경험이며, 교육의 의미 있는 모델이 된다. 이는 문화예술교육 현장에서 강조하는 교육 철학과 맥을 같이한다.
미적 경험에 대한 개념적 논쟁은 여전히 지속되고 있지만, 미학과 교육의 두 영역에서 이 개념이 지니는 의미는 통합적이다. 미적 경험은 세계와 자아를 인식하고 정서적 공감을 형성하며, 비판적 사고와 상상력을 통해 새로운 의미를 생성하는 총체적 과정이다. 따라서 포스트 코로나 시대 문화예술교육은 감각의 회복, 상상력의 활성화, 존재의 각성을 유도하는 교육적 실천으로 재구성되어야 하며, 학습자가 세계와 의미 있게 관계 맺는 존재론적 방식으로 새롭게 조명되어야 한다.

This paper reexamines the essential value of cultural and artistic education in the post-COVID-19 pandemic era through the concept of aesthetic experience. The pandemic fundamentally challenged the ontological meaning of art education by restricting sensory encounters and emotional interactions among humans. This was not merely a shift in educational methods but an event that caused a profound rupture in the very way humans perceive and experience the world. Such challenges have prompted a renewed reflection on the significance of aesthetic experience within cultural and artistic education.
Focusing on this contemporary issue, the paper reviews the discourse on aesthetic experience in the history of aesthetics and explores its meaning and importance in education through John Dewey’s philosophy. While aesthetic experience was systematically discussed by Baumgarten and Kant, it remains conceptually ambiguous. For Dewey, aesthetic experience constitutes a holistic process formed through dynamic interaction with the environment and serves as an ideal model for education. This aligns with Dewey’s educational philosophy, which views education as an active process in which learners construct meaning beyond mere knowledge transmission.
The rapid normalization of non-face-to-face education due to COVID-19 led to the loss of direct sensory learning, such as tactile experiences, highlighting the critical importance of aesthetic experience. Although conceptual debates on aesthetic experience continue, its significance across both aesthetics and education is integrative. Aesthetic experience is a comprehensive process through which the self and the world are recognized, emotional empathy is fostered, and new meanings are generated through critical thinking and imagination. Consequently, cultural and artistic education in the post- era must be reconfigured as an educational practice that restores sensory engagement, activates imagination, and awakens existence, thus repositioning learners as beings who relate meaningfully to the world in an ontological manner.

새한철학회
영남대학교 서희주

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

Leave A Reply