교사 행위주체성과 교권을 위한 연대적 실천:교사의 구조적 역량을 중심으로
Teacher Agency and Solidary Practice for Teachers’ Rights:Focusing on the Structural Capacities of Teacher
곽태진
고려대학교
교육철학연구
2024, vol.46, no.3, 통권 105호 pp. 393-415 (23 pages)|
한국교육철학학회
초록
오늘날의 교권 문제를 해결하기 위한 실천은 교사 행위주체성에 대한 사유에 의해 뒷받침될 필요가 있다. 마르크스주의와 비판적 실재론의 사회이론에 따르면, 구조는 행위자가 주체로 행위할 수 있게 하는 동시에 그의 행위를 제약하는 가능-제약조건이다. 이는 주체로서 행위자의 역량이 구조에서 그가 자리하는 위치에 의해 규정된다는 사실을 의미한다. 행위주체성은 곧 행위주체의 구조적 역량 혹은 그 역량에 기반한 행위의 가능성이다. 구조적 역량을 중심으로 교사 행위주체성을 이해할 때, 교권의 실현을 위한 적절한 실천은 다층적 구조에서 교사가 자리하는 위치와 이에 따른 역량을 고려해야 한다. 교사는 학급 수준에서부터 총체적 사회구조(특히 생산관계) 수준에 이르는 다양한 실천을 통해 교권 실현을 위한 조건을 마련할 수 있으며, 그렇게 할 필요가 있다. 특히, 교권을 보다 보편적인 것으로 재맥락화하고 실현하기 위해서는, 집합적 행위주체로서의 교사가 노동자계급과의 연대적 실천에 나서야 한다. 이런 실천은 심화된 교권과 더 나은 교육뿐만 아니라, 그런 교육이 지속될 수 있는 더 나은 사회구조로 나아가는 과정의 일부가 될 것이다.
The practice of resolving the issue of teachers’ rights currently needs to be supported by the deliberation of teacher agency. According to the social theories of Marxism and critical realism, structure refers to the conditions of possibility/restriction that enables the actor to act as a subject while simultaneously restricting his/her actions. This means that the agent’s capacities as a subject are defined by their position within the structure. Thus, agency refers to the structural capacities of the agent or the possibility of actions based on said capacities. When understanding teacher agency centered on structural capacity, an appropriate practice for realizing teachers’ rights should consider the position of the teacher within the multi-layered structure and the ensuing capacities. Teachers can and must establish conditions for realizing their rights through various practices, ranging from the classroom level to the level of the whole social structure (especially relations of production). In particular, to recontextualize and realize their rights as a more universal ones, teachers as collective agents should engage in solidary practices with the working class. Such practices would be part of a process that would move toward not only more comprehensive teachers’ rights and better education, but also better social structures to sustain such education.