야율초재(耶律楚材)의 『잠연거사문집(湛然居士文集)』을 통해 바라본 초기 몽골 황실의 제왕학
The Imperial Theory of the Early Mongolian Imperial Court through the Lens of the Zhanranjushiwenji by Yeluchucai

이진명
홍익대학교 동양화과

철학연구
2024, vol.169, pp. 319-346 (28 pages)
10.20293/jokps.2024.169.319
대한철학회

초록

야율초재는 몽골제국의 중서령(中書令)으로서 초대 대칸이었던 칭기즈칸(成吉思汗, 1162-1227)과 툴루이(拖雷, 1192-1232), 제2대 오고타이(窩濶台, 1185-1241)를 가까운 거리에서 섬기며, 몽골제국의 기틀을 마련한 인물이다. 야율초재는 원대의 대시인으로도 이름이 높다. 유불의 회통이 사상적 기반이다. 야율초재는 유불은 물론 시가, 사장, 천문, 역술, 점복, 의술, 경세 등 모든 방면에서 뛰어난 업적을 남겼다. 그의 학문은 엄격한 화이론에 따른 정통론의 상식에서 벗어난다. 민족의 구분을 넘어서 모두 화합과 번영을 누리는 대일통(大一統) 사상을 견지했으며, 유가의 경세적 이상을 추구하여 조정에 간청했고, 몽골제국이 유교를 통치 수단으로 채택하게 한 막후 인물로 평가받는다. 야율초재는 “화이(華夷)가 하나 되어서 태평을 함께 누리리라(華夷一統, 共享太平).”라고 말했던 것처럼, 민족의 구분이 없고, 사농공상 등 모든 백성이 함께 누리는 번영의 사회를 꿈꾸었다. 대일통을 위해서 사상의 건강함을 그 무엇보다 중시했다. 야율초재는 틈만 나면 세 명의 대칸에게 주공의 도리를 설파했다고 한다. 동시에 야율초재는 치천하장(治天下匠), 즉 천하가 수월하게 돌아가도록 움직인 장인으로 불린다. 금나라는 멸망하고 원나라가 아직 정식으로 건립되지 않았을 때, 세상은 도탄에 빠져있었다. 여기서 백성을 구해야 한다는 신념을 유일한 정치적 이상으로 삼았다. 『잠연거사문집(湛然居士文集)』은 당시의 역사적 상황을 볼 수 있으며, 한 대가의 사상이 응축되어 있다. 비록 대부분 작품이 시가로 구성되어 있지만, 초기 몽골 황실의 제왕학을 구성하기 위한 기초자료로서 가치가 높다. 이 논문의 제목은 본래 「13세기 초반 몽골제국의 제왕학 연구의 기초 작업으로서 야율초재의 『잠연거사문집』의 독서」로 정하고자 했다. 이 글은 13세기 몽골 황실의 제왕학 구성을 위한 예비 연구이다. 앞으로의 연구를 위해서 초석을 다지고자 한다.

Yeluchucai was a head of the secretariat (中書令) of the Yuan Empire, serving the first Khan, Chinggis Khan (1162-1227), Tolui Khan (1192-1232), and Ögedei Khan (1185-1241), at close quarters and laying the foundations of the Yuan Empire. He is also known as one of the great poets of the original era. Confucianism is the foundation of his thought. He made outstanding achievements not only in Confucianism, but also in poetry, business, astronomy, divination, medicine, and business. His scholarship deviates from the common sense of orthodoxy based on the strict theory of Sino-barbarian division. He upheld the idea of the Great Unity, in which all people enjoy harmony and prosperity regardless of ethnicity, pursued the economic ideals of Confucianism and pleaded for reconciliation, and is considered to be the mastermind behind the Yuan Empire’s adoption of Confucianism as a means of governance. As he said, “Hua Yi shall be one and share the heavens and the earth.” He dreamed of a prosperous society in which all people, including the poor and the rich, would share in the prosperity of the nation. For the sake of national unity, he emphasized the health of thought above all else. Whenever he could, he preached the principles of the state to the three Khans. At the same time, he was known as the craftsman who made the world run smoothly. When the Qin Dynasty had fallen and the Yuan Dynasty had not yet been formally established, the world was in disarray. Here, the belief in saving the people was the only political ideal. The Zhanranjushiwenji (湛然居士文集) shows the historical situation at that time and condenses the thoughts of a master. Although most of the works are poems, they are valuable as a basis for constructing the imperial theory of the early Mongolian imperial court. This paper was originally titled “Reading the Zhanranjushiwenji (湛然居士文集) of Yeluchucai as a Basic Work for the Study of Imperial Studies in the Early 13th Century Mongol Empire.” This is a preliminary study for the work. I hope to lay the foundation for future research.

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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