포스트휴머니즘과 현상학: 브라이도티의 ‘관계적 주체성’ 개념과 후설의 ‘모나드공동체’ 개념 비교를 중심으로
Posthumanism and Phenomenology: Focusing on the Comparison between Braidotti’s Concept of Relational Subjectivity and Husserl’s Concept of Community of Monad
박인철
경희대학교
철학연구
2024, vol., no.145, pp. 29-70 (42 pages)
철학연구회
초록
포스트휴머니즘은 인간의 위상과 의미에 대해 새롭게 고찰하면서 전통적 휴머니즘에서의 인간관과는 전적으로 구별되는 현대의 기술시대에 적합한 새로운 포스트휴먼 개념을 정립하고자 한다. 기존의 휴머니즘에 대해 비판적인 태도를 취하면서 포스트휴먼의 존재의미를 인간과 비인간과의 혼합적 관계 속에서 찾고자하는 브라이도티의 포스트휴머니즘 이론은 인간과 세계와의 관계 속에서 인간의 의미를 새롭게 정립하고자 한다는 점에서 현상학적 관점에서 의미를 지닌다. 현상학은 주체와 세계와의 긴밀한 관계성에 기반해 이 세계의 의미를 밝히고자 한다는 점에서 브라이도티의 이론과 그 구조와 형식면에서 공통성을 보이며, 브라이도티 이론과의 긴밀한 연관성을 드러낸다. 특히 후설의 모나드공동체 이론은 모나드 개념을 통해 모든 존재 간의 긴밀한 연관성과 공동체성을 다양한 각도에서 드러내고 있다는 점에서 브라이도티 이론과의 근접성을 드러냄과 동시에, 그녀의 이론을 방법론적으로 보완하면서 이를 보다 구체화하고 심화, 확장시킬 수 있는 하나의 발판으로 해석할 수 있다. 이러한 점에서 후설과 브라이도티는 방법론적 관점과 태도의 면에서 공감대를 지니며 향후 생산적인 논의를 위한 공통의 토대를 공유할 수 있다.
Posthumanism seeks to establish a concept of the posthuman that is entirely different from the view of humanity in traditional humanism by newly examining the status and meaning of humans appropriate for this era in the modern technological era. Braidotti’s posthumanism theory takes a critical attitude toward traditional humanism and tries to find the meaning of posthuman in the mixed and relational subjectivity between humans and non-humans. From the perspective of phenomenology, it would be meaningful that Braidotti initially sought to find the meaning of humans and the relationship between humans and the world. Phenomenology is similar to Braidotti’s theory in that it reveals the meaning of the world based on the close relationship between the subject and the world. So, there is a clear connection between Husserl and Braidotti in terms of structure and form. In particular, Husserl’s theory of community of monad(Monadengemeinschaft) shows a deep closeness to Braidotti’s theory since it reveals the close connection and communality between all beings from various angles through the concept of monad similar to her theory, and at the same time, it can methodologically complement and further specify her theory. Therefore, Husserl’s concept of community of monad can be considered a good base to deepen and broaden Bradidotti’s theory of relational subjectivity. In this respect, Husserl and Braidotti have common ground regarding methodological perspectives and attitudes and can share a common foundation for productive discussions in the future.