중세 이슬람철학자들의 부활 이해와 우의적 해석 -아비첸나, 알가잘리, 그리고 아베로에스-
The Resurrection and Allegorical Interpretation in Medieval Islamic Philosophy -Avicenna, Al-Ghazali, and Averroes-

이재경
연세대학교

가톨릭철학
2021, vol., no.37, pp. 71-104 (34 pages)
한국가톨릭철학회

1. 이슬람과 내세의 문제
2. 아비첸나
3. 알가잘리
4. 아베로에스
5. 결론을 대신하여

 

초록

내세, 즉 죽음 이후의 삶에 대한 종교적 믿음은 철학적으로는 입증하기에 만만치 않은 것들로 간주되곤 한다. 이 글은 내세와 부활을 긍정하는 꾸란의 구절들을 문자 그대로 받아들일지 아니면우의적 해석을 해야 할지를 두고 중세 이슬람의 철학자들과 신학자들 사이에 벌어진 논쟁을 다룬다. 이런 논쟁을 조망함으로써 내세와 부활을 긍정하는 이슬람철학자들, 특히 아베로에스의 입장이내세를 부정한 불온한 사상가라는 중세 그리스도교 세계의 평가와는 다르다는 점을 보여줄 것이다.

It has been alleged that whether the religious belief in life after death might be philosophically justified is a moot issue. This paper aims to deal with the controversy arisen on the question of whether the texts of the Qurʾān affirming afterlife and resurrection should be accepted literally, or whether they should be interpreted allegorically between the philosophers and the theologians in the medieval Islam. In doing so, I wish to argue that the Islamic philosophers’s affirmation of the afterlife and resurrection, especially Averroes’s affirmation does not involve an anti-religious attitude.

 

 

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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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