현명과 다른 덕들의 연결에 관한 연구 -토마스 아퀴나스의 덕론을 중심으로-
A Study on the Connection between Prudence and Other Virtues -Focusing on the Virtue Theory of Thomas Aquinas-

임경헌
가톨릭대학교

가톨릭철학
2022, vol., no.39, pp. 141-174 (34 pages)
한국가톨릭철학회

1.  들어가는 말
2. 본말
__2.1. 덕과 덕의 종류
__2.2. 덕이 연결됨의 의미
__2.3. 현명과 도덕적 덕의 연결
__2.4. 현명과 원리들의 이해(intellectus principiorum) 연결
__2.5. 현명과 학문(scientia) 및 지혜(sapientia) 연결
3. 나오는 말

 

초록

토마스 아퀴나스의 덕론에서 ‘덕의 연결’에 관한 연구는 일반적으로 현명과 도덕적 덕들 혹은 습득덕과 주입덕의 연결을 주로 다뤄왔다. 본 연구의 목적은 현명에 연결되는 ‘지성적 덕들’이 있음을밝히는 것이다. 현명은 도덕적 덕들로부터 올바른 목적을 가진다.
그러나 도덕적 덕이 욕구 능력의 탁월성인 한, 거기에는 올바른 목적에 대한 이성 능력의 선행하는 파악과 판단이 전제되어야 한다.
우선 현명은 지성적 덕의 한 종류인 원리들의 이해로부터 제일 원리들(목적들)을 획득한다. 그러나 원리들의 이해는 인간의 마땅한최종 목적이 무엇인지 말해주지 않는다. 그럼에도 완전한 덕으로서의 현명은 여러 자연적 좋음들 중에서 무엇이 왜 마땅한 최종 목적이고, 그것을 달성하기 위해 무엇을, 왜, 어떻게 행해야 하는지에대한 명확한 앎을 요구한다. 이러한 앎은 윤리학을 통해, 즉 학문의 덕을 달성한 자에 의해 주어진다. 그러나 윤리학의 가장 중요한원리인 최종 목적은 원리들에 이해에 의해 파악되지 않기 때문에아직 불분명하다. 그리고 이것은 모든 학문의 제일 원리들에 관여할 수 있는 지혜의 덕에 의해서만 분명해질 수 있다. 이렇게 해서현명은 지성적 덕들(원리들의 이해, 학문, 지혜)와 연결된다. 이러한 연구는 결과적으로 토마스 윤리학의 형이상학적 토대를 강조하게 된다. 그러나 그것이 구체적으로 어떻게 전개되고, 오늘날 윤리적 논의에 어떤 의미가 있을 수 있는지는 더 연구되어야 할 과제로남는다.

In Thomas Aquinas’s Theory of Virtue, the studies on the ‘connection of the virtues’ has mainly dealt with the connection between prudence and moral virtues, or between acquired and infused virtues. The purpose of this article is to reveal that there are ‘intellectual virtues’ that are connected to prudence. Prudence has a right end from moral virtues. But insofar as moral virtue is the excellence of the faculty of desire, it must be predicated on the prior grasp and judgment of the faculty of reason for the right end. At first prudence acquires the first principles (purposes) from the understanding of principles, which is a kind of intellectual virtue. But the understanding of the principles does not tell us what the proper end of man is. Nevertheless, prudence as ‘a perfect virtue’ requires a clear view on the due end and means in the entire human life. This knowledge is given through ethics, an intellectual virtue of science. However, the ultimate end, the most important principle of ethics, is still unclear because it is not grasped by the understanding of the principles. And this can be made clear only by virtue of the wisdom which can relate to the first principles of all science. In this way prudence is connected to the intellectual virtues (understanding of principles, science, wisdom). The result of this study emphasizes the metaphysical foundations of Thomas’ ethics. However, how it develops in detail and what implications it may have in today’s ethical discussion remains a subject for further study.

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

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