윤리학의 학적 성격 -알베르투스의 전기- 『윤리학 주해』(Super Ethica)의 서문 분석-
On Albert’s View on Ethics as a Scientific Discipline Shown in the Prolog of His Super Ethica
박규희
예나대학교 철학과
가톨릭철학
2023, vol., no.40, pp. 71-113 (43 pages)
한국가톨릭철학회
1. 들어가는 말
2. 학문으로서의 윤리학
3. 맺는 말
초록
로베르투스 그로세테스테에 의해 『니코마코스 윤리학』 전권이 번역됨에 따라 비로소 라틴 세계에 아리스토텔레스 윤리학의 실체가 알려지게 되는데, 그 완역본을 접하고 완결된 주석서를 집필하여 중세의 윤리학 발전에 선구자가 된 인물이 바로 알베르투스다. 알베르투스는 아리스토텔레스가 제시하는 사회적-도덕적 행복과 관조적 행복이론을 하나로 통일하는 해석을 취하는데, 이러한 해석은 아리스토텔레스 윤리학의 학문적 자율성을 정립하는 근거가된다. 인간의 도덕적 행위에 대한 학적인 앎 자체가 가능하다는 점을 증명한 다음 알베르투스는 윤리학을 세 개의 학문론적 범주에 맞추어 고찰함으로써 윤리학의 학적 성격을 규명한다. 먼저 알베르투스는 윤리학의 고유한 연구대상을 인간행위와 행복이라 이해하며, 이를 각각 연구의 최종지향과 공통주제로 구분하고 둘 사이에 질서를 세움으로써 대상의 통일성을 확립한다. 둘째, 윤리학은 선의 종류에 따라 정치학과 가정경제학으로 나눠지지만, 알베르투스는 이 두 학문이 윤리학에 대해 원리와 작용 관계에 있기 때문에 사실상 단일한 윤리학 체계를 이루고 있다고 본다. 셋째, 윤리학은“가르치는 윤리학”과 “사용하는 윤리학”이라는 이중적인 틀 안에서 자신의 목적과 연구방법론을 규정할 수밖에 없는데, 알베르투스는 이 둘을 학문의 연구대상들의 관계, 즉 연구의 최종지향과 공통주제의 관계와 대응시켜 이해함으로써 윤리적 실천과 윤리학의 조화를 꾀한다. 이렇게 아리스토텔레스의 윤리학을 독립적인 학문으로 승인함으로써 알베르투스는 덕과 윤리 일반, 그리고 행복을 그리스도교-신학적인 맥락에서 분리시킨 채로 논의할 수 있는 가능성을 열어놓는다. 본 논문은 전기- 『윤리학 주해』(Super Ethica) 서문을 분석함으로써 윤리학의 학문적 형식에 대한 알베르투스의 견해를 알아본다.
It was not until the complete translation of the Nicomachean Ethics by Robert Grosseteste that the Latin world became acquainted with Aristotle’s ethics, and it was Albert the Great who became a pioneer in the development of ethics in the Medieval Ages with his commentary on Ethics. Albert’s interpretation of Aristotle’s theories of moral happiness and contemplative happiness unifies them, and this reading is the basis for establishing the autonomy of Aristotelian ethics as science. Having demonstrated that scientific knowledge of human moral behavior is possible, Albert goes on to identify the scientific character of ethics by situating it within three formal categories. First, the subject-matter of ethics are human behavior and happiness, which Albert distinguishes as the final intention of ethics and common subject, respectively, and establishes a unity of subject-matter by establishing an order between them. Second, ethics is divided into political science and economics according to the kind of good, yet Albert believes that these two disciplines actually form a single ethical system because they have a relation of principle or cause and effects to ethics. Third, ethics is bound to define its purpose and research method within the dichotomy of “ethica docens” and “ethica utens”, but Albert harmonizes moral practice and ethics by understanding these two as corresponding to the relationship between the subject-matters of ethical study, that is, the relationship between the final intention and the common subject. Authorizing Aristotelian ethics as an independent science, Albert opens up a possibility of discussing virtue, ethics in general, and happiness in a Christian-theological context. This paper analyzes Albert’s views on the disciplinary form of ethics by examining the preface to his First Commentary on the Nicomachean Ethics (Super Ethica).
윤리학의 학적 성격 -알베르투스의 전기- 『윤리학 주해』(Super Ethica)의 서문 분석-
윤리학의 학적 성격 -알베르투스의 전기- 『윤리학 주해』(Super Ethica)의 서문 분석-
On Albert’s View on Ethics as a Scientific Discipline Shown in the Prolog of His Super Ethica
박규희
예나대학교 철학과
가톨릭철학
2023, vol., no.40, pp. 71-113 (43 pages)
한국가톨릭철학회
1. 들어가는 말
2. 학문으로서의 윤리학
3. 맺는 말
초록
로베르투스 그로세테스테에 의해 『니코마코스 윤리학』 전권이 번역됨에 따라 비로소 라틴 세계에 아리스토텔레스 윤리학의 실체가 알려지게 되는데, 그 완역본을 접하고 완결된 주석서를 집필하여 중세의 윤리학 발전에 선구자가 된 인물이 바로 알베르투스다. 알베르투스는 아리스토텔레스가 제시하는 사회적-도덕적 행복과 관조적 행복이론을 하나로 통일하는 해석을 취하는데, 이러한 해석은 아리스토텔레스 윤리학의 학문적 자율성을 정립하는 근거가된다. 인간의 도덕적 행위에 대한 학적인 앎 자체가 가능하다는 점을 증명한 다음 알베르투스는 윤리학을 세 개의 학문론적 범주에 맞추어 고찰함으로써 윤리학의 학적 성격을 규명한다. 먼저 알베르투스는 윤리학의 고유한 연구대상을 인간행위와 행복이라 이해하며, 이를 각각 연구의 최종지향과 공통주제로 구분하고 둘 사이에 질서를 세움으로써 대상의 통일성을 확립한다. 둘째, 윤리학은 선의 종류에 따라 정치학과 가정경제학으로 나눠지지만, 알베르투스는 이 두 학문이 윤리학에 대해 원리와 작용 관계에 있기 때문에 사실상 단일한 윤리학 체계를 이루고 있다고 본다. 셋째, 윤리학은“가르치는 윤리학”과 “사용하는 윤리학”이라는 이중적인 틀 안에서 자신의 목적과 연구방법론을 규정할 수밖에 없는데, 알베르투스는 이 둘을 학문의 연구대상들의 관계, 즉 연구의 최종지향과 공통주제의 관계와 대응시켜 이해함으로써 윤리적 실천과 윤리학의 조화를 꾀한다. 이렇게 아리스토텔레스의 윤리학을 독립적인 학문으로 승인함으로써 알베르투스는 덕과 윤리 일반, 그리고 행복을 그리스도교-신학적인 맥락에서 분리시킨 채로 논의할 수 있는 가능성을 열어놓는다. 본 논문은 전기- 『윤리학 주해』(Super Ethica) 서문을 분석함으로써 윤리학의 학문적 형식에 대한 알베르투스의 견해를 알아본다.
It was not until the complete translation of the Nicomachean Ethics by Robert Grosseteste that the Latin world became acquainted with Aristotle’s ethics, and it was Albert the Great who became a pioneer in the development of ethics in the Medieval Ages with his commentary on Ethics. Albert’s interpretation of Aristotle’s theories of moral happiness and contemplative happiness unifies them, and this reading is the basis for establishing the autonomy of Aristotelian ethics as science. Having demonstrated that scientific knowledge of human moral behavior is possible, Albert goes on to identify the scientific character of ethics by situating it within three formal categories. First, the subject-matter of ethics are human behavior and happiness, which Albert distinguishes as the final intention of ethics and common subject, respectively, and establishes a unity of subject-matter by establishing an order between them. Second, ethics is divided into political science and economics according to the kind of good, yet Albert believes that these two disciplines actually form a single ethical system because they have a relation of principle or cause and effects to ethics. Third, ethics is bound to define its purpose and research method within the dichotomy of “ethica docens” and “ethica utens”, but Albert harmonizes moral practice and ethics by understanding these two as corresponding to the relationship between the subject-matters of ethical study, that is, the relationship between the final intention and the common subject. Authorizing Aristotelian ethics as an independent science, Albert opens up a possibility of discussing virtue, ethics in general, and happiness in a Christian-theological context. This paper analyzes Albert’s views on the disciplinary form of ethics by examining the preface to his First Commentary on the Nicomachean Ethics (Super Ethica).
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Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.