학생의 개별성과 교육과정의 공공성 간의 관계 재탐색: ‘학생 목소리’의 새로운 해석을 찾아서
The Singularity of the Student and the Publicness of the Curriculum: Towards a New Possibility of ‘Student Voice’
이상은
안동대학교
교육철학연구
2024, vol.46, no.1, 통권 103호 pp. 91-118 (28 pages)
한국교육철학학회
초록
학생의 개별성에 관한 관심이 높아지면서 교육과정에 학생의 목소리를 적극적으로 반영하려는 움직임이 활발하다. 학생의 개별성을 존중하자는 주장은 분명 낭만적이고 민주적인 인상을 준다. 그럼에도 불구하고, 학생과 교육과정 내용 간의 관계로 범위를 좁혀서 생각해 보면, 학생의 개별성과 공적 언어로서 교육과정이 갖는 공공성 간의 관계는 쉽게 말하기 어려운 측면이 있다. 학생이 교과 내용을 배우는 일은 학생 개인의 선호나 의사와 관계없이 공동체가 가치 있다고 정한 공적 언어에 입문하는 과정을 필연적으로 포함하고 있다는 점에서 학생 개인의 개별성 존중이 근본적으로 한계를 가질 수밖에 없는 조건에 놓여 있기 때문이다. 이와 관련하여, 학생이 교과 내용을 배우는 장면에서 학생의 개별성과 교육과정의 공공성 간의 관계를 어떻게 이해할 수 있을지의 문제를 다시 생각해 볼 필요가 있다. 이 글은 학생의 개별성을 강조하는 정책이 점차 확대되는 가운데 자아와 타자, 개별성과 공공성, 학생과 교육과정 간의 관계를 통상적인 관점과는 다르게 이해할 수 있는 대안적인 사유 방식을 모색해 보는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 먼저 학생의 개별성을 강조하는 교육과정 변화와 실천의 모습을 살펴보고, 이어서 이러한 교육과정 동향에 가정된 개별성과 공공성 간의 관계를 비판적으로 검토하였다. 그리고 마지막으로 학생의 개별성과 공적 준거로서 교과 내용에 대해 대안적인 관점을 제시하는 것으로 마무리하였다. 특히 이 글에서는 대안적 관점을 고려함에 있어서 공적 언어로서 교육과정과의 관계 속에서 학생 목소리 찾기의 과정을 스탠리 카벨의 논의를 바탕으로 재해석해 보고자 하였다.
How can we understand the singularity of students in relation with the curriculum? In recent curriculum reforms, there has been an active movement to provide personalised learning and to reflect student voice, acknowledging the differences among individual students. Indeed, the assertion of respecting students’ singularity sounds romantic and democratic. However, when considering the relationship between the singularity of students and the public nature of the curriculum, certain conflicting aspects arise. This is because the respect for students’ singularity in learning curriculum content has inherent limitations, as students are required to engage with the public language irrespective of their individual preferences or aptitudes. This paper aims to reconsider how to understand the singularity of individual students in the process of learning the public language of the curriculum, particularly diverging from the dominant perspectives in educational policies and practices today. The inquiry revolves around the relationship between self and others, singularity and publicness, and student and curriculum. To achieve this, I first examine some instances of personalised learning and the characteristics of curriculum redesign recently implemented to emphasise students’ singularity. Next, I critically review the perspectives on the relationship between students’ singularity and curriculum’s publicness, as assumed in the recent curriculum reforms. Finally, I propose an alternative perspective, drawing particularly on Stanley Cavell’s idea of voice.