학교 훈육에서 ‘교사 개입’의 교육적 정당화 재고:교사 개입과 학생 자유 간의 대립을 넘어서
Towards a Justification of Teacher Intervention in School Discipline:Beyond the Teacher Intervention-Student Liberty Dichotomy

김한별
서울언주초등학교

교육철학연구
2024, vol.46, no.3, 통권 105호 pp. 477-500 (24 pages)
한국교육철학학회

 

초록

오늘날 학교 교사들의 훈육(이하 학교 훈육)은 악성 민원과 아동학대 신고의 대상이 되며 문제시되고 있으며, 이에 따라 교육적으로 정당화될 수 있는 ‘학교 훈육’과 ‘교사의 적극적 역할’에 대한 교육학적 관점의 논의가 요청되고 있다. 본 논문은 ‘교사의 개입’과 ‘학생의 자유’를 제로섬(zero-sum)의 구도로 보는 관점을 벗어나, 학교 훈육에서 규칙을 제안하고 강제하는 교사의 적극적 역할과 그것이 학생의 주체화와 성숙화에 갖는 의미를 고찰하는 데 초점을 둔다. 이를 위해, 먼저 규칙과 관련한 교사의 강제를 제한적으로 이해하는 콘의 훈육에 관한 논의를 비판적으로 검토하고, 뒤르케임의 훈육론을 통해 규칙을 안내하고 적극적으로 제안하는 교사의 역할을 고찰한다. 이는 규칙을 제안하고 내면화하도록 돕는 교사의 역할이 단순히 규칙을 전달하거나 규칙에 따르도록 억압적으로 통제하는 것이 아닌, 학생들이 사회적, 도덕적 유산으로서 ‘공적 규칙’을 만나 진지하게 관계 맺도록 하는 ‘교육적 개입’으로 이해될 수 있음을 드러낸다. 이후, 곽덕주와 아처의 논의를 통해 이러한 교사의 역할이 학생의 주체화와 성숙화를 촉진함을 살펴본다. 이를 통해 학교 훈육과 규칙을 강제하는 교사의 개입이 갖는 교육적 의미를 재조명하고, 이에 기반한 교사의 역할을 제안하고자 하였다.

Amid growing criticism from students’ parents regarding school discipline in Korea, this article examines and justifies teachers’ active engagement in school disciplinary actions for the purpose of student development. To achieve this goal, I analyzed Kohn’s critiques of school discipline to explain the negative flow in school discipline which seems to be based on understanding “teacher intervention” and “student liberty” as a zero-sum relationship. While acknowledging the unavoidable tension between the two, I revisited Durkheim’s theory on discipline to explore the educational role of school discipline and the proactive involvement of teachers beyond the teacher intervention-student liberty dichotomy. Durkheim holds that school discipline, particularly in public schools, plays an essential mediating role between “the world” and “students” in a broader sense and between “social rules” and “students” in a narrower sense. He also argues that teachers’ involvement is essential for students to develop a deep connection with social rules. These social rules are part of our social legacy, encompassing the modes of thought and behavior shared by society’s members. Establishing a meaningful connection with social norms and rules is crucial for students’ moral and autonomous development. The insights of Kwak and Archer suggest this process fosters the development of a dual structure within the self, encouraging students to engage in a reflexive relationship with both themselves (self-reflection) and their external environment (relational agent). The article underscores the educational significance of school discipline and active role of teachers in promoting students’ growth and development. It emphasizes that teachers play a vital role in facilitating students’ autonomy and maturation by guiding them to deeply engage with and connect with social rules.

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

Leave A Reply