캐런 바라드의 행위적 실재론에 나타난 Agency의 교육적 함의
An Exploration of the Educational Implications of Agency in Karen Barad’s Agential Realism
김재춘
영남대학교
교육철학연구
2024, vol.46, no.4, 통권 106호 pp. 629-655 (27 pages)
10.15754/jkpe.2024.46.4.001
한국교육철학학회
초록
최근 교육학에서 에이전시(agency)에 대한 이론적, 실천적 관심이 증가하고 있다. agency에 대한 관심의 증가는 한편으로 다양한 갈래의 포스트-이론의 확산과 다른 한편으로 agency를 핵심 개념으로 제시한 OECD의 「교육 2030」 보고서 때문으로 볼 수 있다. 여기서 우리는 agency를 어떻게 이해할 것인가라는 문제에 직면한다. agency를 개인의 독립적이고 자율적인 주체성과 관련된 것으로 볼 것인가 아니면 개체보다 선재(先在)하는 관계들의 얽힘의 산물로서 관계적인 성격을 띠는 어떤 것으로 볼 것인가? 전자가 ‘전통적인 agency’에 관한 관점이라면, 후자는 ‘탈전통적인 agency’에 관한 관점이다. 이 글은 탈전통적인 agency론을 전개하는 대표적인 학자 중의 한 사람인 바라드의 행위적 실재론에 나타난 agency의 의미를 탐색하고, 바라드의 agency론이 갖는 교육적 함의를 분석하기 위한 것이다. 이를 위해 세 가지 작업을 수행했다. 첫째, 바라드의 행위적 실재론이 어떤 것인지를 ‘얽힘’과 ‘내부작용’을 중심으로 살펴보고, 둘째, 바라드의 행위적 실재론에 나타난 agency의 다양한 의미와 특성을 분석하며, 셋째, 바라드의 agency가 교육에 주는 시시점을 탐색한다. 바라드의 agency는 관계적, 분산적, 수행적, 물질적 의미·특성을 지닌 것으로 드러났다. 그리고 바라드의 이런 agency론은 교육현상, 교육정책, 교육방법, 교육의 윤리성·책무성의 이해에 새로운 관점을 제공하며, 교육의 사회문화적 재생산을 넘어 창조적, 해방적 가능성을 열어준다.
The theoretical and practical interest in agency within education has increased in recent years. This trend can be attributed to the spread of various post-theoretical approaches and the Organization for Economic Cooperation and Development(OECD)’s “Education 2030” report, which positions agency as a pivotal concept. This interest raises a critical question: How should we conceptualize agency? Should it be understood as the autonomous and independent subjectivity of individuals, or as something inherently relational—a product of entanglements that preexist individual entities? The former view aligns with a “traditional perspective on agency,” whereas the latter suggests a “post-traditional perspective on agency.“ This article seeks to investigate agency as conceptualized in Karen Barad’s agential realism in Meeting the Universe Halfway, which provides a post-traditional framework for understanding agency, and analyze its educational implications. The inquiry was structured around the following three core objectives. First, we examine Barad’s agential realism, particularly through the lenses of entanglement and intra-action. Second, we explore the meaning and distinctive characteristics of agency within this framework. Third, we analyzed the educational implications of Barad’s concept of agency. According to Barad, agency is relational, distributed, performative, and material in nature. This perspective on agency has far-reaching educational implications. It introduces a fresh outlook on educational phenomena and policy, redefines the concept of accountability/responsibility within education, underscores the creative and liberatory functions of education and proposes pedagogical approaches that respect the subject’s passivity.