주자학의 도덕과 정치, 그리고 공사론
Morals, Politics and Theory of the Public and the Private in the Zhuzixue
김우진
대구한의대학교
철학연구
2024, vol.172, pp. 1-32 (32 pages)
10.20293/jokps.2024.172.1
대한철학회
초록
본 연구의 목적은 공자 유학과 맹자 유학, 그리고 주자학의 차이를 ‘도덕과 정치 개념의 차이’의 틀로 비교 분석하여 주자학의 공사론을 규명하는 것이다. 그 방법으로 공자와 맹자, 주희가 ‘인仁’을 어떤 의미로 설명하고 사용하는지를 그 차이점을 부각하는 것을 채택하여, 그 차이의 원인도 함께 분석한다. 이 분석은 인仁에 대한 다양한 의미를 분석하기보다는 인仁 개념이 가지고 있는 사회적 맥락을 중심으로 진행된다. 도덕과 정치 개념이 고정되어 있는 것이 아니라 시대적 맥락에 따라 사상가의 이해도 바뀌고 그에 따른 공과 사에 대한 이해도 변한다는 것을 알 수 있다.
공자 유학은 도덕과 정치 개념이 분리되는 시대 맥락에서, 맹자 유학은 도덕과 정치의 분열이 더 심해지고 유가 내부에서, 그리고 백가들의 사상적 정당화 과정에서 변화했고, 주자학 또한 당시 도가 또는 도교와 불교와의 경쟁에서 철학적 정당화가 필요했고 그 과정에서 마음에 대한 이론적 정당화와 그에 함께 우주론을 형성한 것으로 보인다. 각 유학은 사상적 배경 위에서 공公과 사私에 대한 규정도 바뀌었다. 공자 유학으로부터 시작해서 맹자 유학, 그리고 주자학까지 공과 사는 사회계급과 지위, 그리고 각 공동체에 해당한 예악(禮樂)을 충실히 실행하는 것을 기준으로 공사 개념이 규정되는 것에서 점차 내면의 도덕 원리가 공사 개념의 기준이되는 것으로 변화하였다.
The purpose of this study is to identify Confucianism’s theory of the public and the private by comparing and analyzing the differences between Confucius’s Confucianism, Mencius’s Confucianism, and the Zhuzixue within the framework of ‘differences in moral and political concepts.’ As a method, we adopt a method to highlight the differences in the meaning in which Confucius, Mencius, and ZhuXi explain and use ‘Ren仁’, and also analyze the causes of those differences. Rather than analyzing the various meanings of Ren仁, this analysis focuses on the social context of the concept of Ren仁. We can see that the concepts of morals and politics are not fixed, but that the thinker’s understanding changes according to the context of the times, and the understanding of the public and the private changes accordingly.
Confucius’s Confucianism was in the context of an era in which moral and political concepts were separated, while Mencius’s Confucianism changed within Confucian school and in the process of ideological justification by ‘all philosophers and scholars during the pre-Qin times(諸子百家)’ as the division between morals and politics became more severe, and Zhuzixue also changed in the context of Taoism or the relationship between Taoism and Buddhism at the time. The competition required a philosophical justification, and in the process, it appears that a theoretical justification for the mind and a cosmology were formed along with it. Depending on the ideological background of each Confucianism, the regulations regarding the public and the private also changed. Starting from the Confucianism of Confucius, the Confucianism of Mencius, and to the Zhuzixue, the concept of the public and the private was defined based on the social class and status and the faithful performance of Li-Yue(禮樂) appropriate to each community, and gradually internal moral principles became the concept of the public and the private. It has changed to become the standard for.